avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Siv J. Nilsen
CONTRIBUTOR ***

Ferietrekk for permitterte personer

av Siv J. Nilsen

Hei!

Vi har 2 personer som har vært permittert siden juni i fjor. Begge har jobbet 1 - 2 dager i uken dette året. Hvordan gjør vi dette i forhold til ferietrekket?

Vennlig hilsen

Siv-Jorunn Nilsen

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Du skal gjennomføre ferietrekk som normalt. Fullt ferietrekk.

Så når de er tilbake så har du full ferie med lønn.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Siv J. Nilsen
CONTRIBUTOR ***

av Siv J. Nilsen

Hei!

Dersom jeg gjennomfører fullt ferietrekk kommer de jo i minus? De har jo ikke lønn?

Vennlig hilsen

Siv-Jorunn Nilsen

av Jørn Karlsen

Hei

Det kan skje, da må du justere ferietrekket så du trekker den delen du kan denne måneden og ta resten på neste måned.

Så kan du bruke skjønn i en slik periode.

Har du noen tanker om når de er ferdig med permitteringen ?

Du kan justere ned trekket til 3 uker, som er minimum av hva ansatte må ta ut i ferie hvert år.

Men når de er tilbake så har de bare 3 uker ferie til gode med lønn.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Siv J. Nilsen
CONTRIBUTOR ***

av Siv J. Nilsen

De det gjelder skal ha 3 uker ferie i juli. Permitteringen går max til 1. oktober.

NAV utbetaler jo ikke feriepenger i ferien, og arbeidsgiver betaler ikke lønn. Hva kan jeg da trekke ferietrekket fra? 

Jeg gjør tydeligvis en feil her, men klarer ikke å se hva! Har nå kun utbetalt feriepenger i juni.

Jeg sender deg gjerne ett oppsett over hva jeg har gjort i 2020 og 2021, men trenger en e-post adresse, om det er mulig.

MVH Siv-Jorunn

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg har sjekket dette med en kollega det blir mer komplisert når ansatte er permittert,

Nav utbetaler lønn når de ansatte tar ut ferie.

Eks den ansatte tar ut ferie i juli og da blir utbetalingene slik:

Juni:

NAV:

Dagpenger (utbetales av NAV (da har de rapportert sykepenge grunnlag i juni)

Arbeidsgiver:

Juni utbetaling av feriepenger blir da slik: 

Feriepenger

Ferietrekk for de antall feriedager de ønsker (minimum 3 uker)

I juni får de dagpenger fra NAV og feriepenger fra Arbeidsgiver,

Juli:

NAV:

De får dagpenger for de dagene de jobber. 

Arbeidsgiver:

I juli utbetaler du lønn ved avvikling av feriepenger de dagene de tar ut ferie.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Siv J. Nilsen
CONTRIBUTOR ***

av Siv J. Nilsen

Hei igjen!

Jeg har nå betalt ut feriepenger i juni uten ferietrekket.

Under juli skriver du:

Arbeidsgiver:

I juli utbetaler du lønn ved avvikling av feriepenger de dagene de tar ut ferie.

Dette må du visst forklare litt nærmere 🙂 beklager

av Jørn Karlsen

Hei

Etter ferieloven, skulle du trukket Ferietrekk.

Når dette ferietrekket er trukket, har de ansatte krav på full lønn når de avvikler ferie.

Ved denne måten å utbetale feriepenger, ferietrekk, får den ansatte sykepenge grunnlag alle 12. måneder.

Hvis du har utbetalt feriepenger uten at utbetalte feriepenger og ferietrekk. skal ikke de ansatte ha lønn når de avvikler ferie. Da får de også feil feriepenge grunnlag.

Slik at NAV vil beregne feil sykepengegrunnlag.

Så hvis en ansatt blir sykmeldt, må du nok dokumentere dette, slik at det ansatte får riktig sykepenge grunnlag. og ikke taper penger på å være syk.

Du kan også lese mer om utbetaling av feriepenger og ferietrekk her, du ser også en video.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen