avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Turid6
CONTRIBUTOR *

Finansiell Leasing

av Turid6

Hei, Jeg har et spm angående rentesats jeg skal bruke for å beregne renten på det månedlige terminbeløpet:

Selskapet leaser en maskin hvor leiegrunnlaget er 1 332 520. Antall terminer er 84 og det månedlige termin beløpet er 19 097,- Hva er % satsen jeg skal bruke for å beregne renten av det månedlige termin beløpet på 19 097,-?

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Er det slik at dere leaser denne maskinen og får en faktura hver måned ?

Sa skal du kun føre leasingkostnaden og ikke rente, hvis det ikke er spesifisert på fakturaen.

For å unngå skatteplikt på fordel lav rente må den mist være på Normrente som er på 2,6 prosent

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Turid6
CONTRIBUTOR *

av Turid6

Hei,

Maskinen som leases bokføres som eiendel og leasing gjeld i balansen. Maskinen avskrives og mnd termin beløp skal deles opp i avdrag og renter. Avdraget bokføres mot leasing gjeld og renter kostnadsføres. Restverdi etter avtalte terminer er 0,- 

Spm mitt er hvordan finner jeg rente satsen som skal brukes til å splitte terminbeløpet opp i avdrag og renter?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Henger ikke helt med her dessverre.

Leasing er det samme som å leie, Men man betaler gjerne et engangsbeløp, som bokføres som eiendel. og avskrives over leasing perioden. Samt at man betaler et beløp pr. måned.

Mulig jeg misforstår deg.  Men slik du har bokført det og forklarer det her, høres det mer ut som et lån.

De som du leaser denne maskinen av sender deg faktura hver måned ?

Hvis det ikke er spesifisert renter der, skal du ikke føre rente kostnader, men hele beløpet mot konto hvor du har ført dette som jeg.

Så vil anbefale at du sjekker dette med firmaet du "leaser" maskinen av.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen