for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Skal starte et AS.
Har en varebil på 11 år. Lønner det seg å bruke denne privat, og firmaet dekker kostnader?
Eller lønner det seg å overføre bilen til firmaet, for deretter å bruke den?
Bilen står på meg eller firmaet?
Denne bilen skal brukes til budbilkjøring. Hvordan blir det med km, bompenger etc?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Om bilen skal stå på firma eller deg privat er alltid et regne stykke, og kommer an på hvor mye bilen brukes privat.
Men dette er en varebil, som trolig ikke brukes så mye privat, så da vil jeg mene at det kanskje lønner seg at bilen står på firmaet.
Setter opp en oversikt på hva som er forskjellen:
Hvis bilen eies av deg privat:
Da får du dekket bilgodtgjørelse for all tjenestekjøring.
Statens satser kr. 4,03
Skattedirektoratets satser kr. 3,50 (skattefritt)
Du kan velge hvilken av satsene du vil utbetale. Men utbetaler du Statens satser kr. 4,03, så blir det skatt og arbeidsgiveravgift over kr. 3,50 (kr. 0,53)
Du må skrive en kjørebok over all tjenestekjøring, Kjøreboken skal inneholde følgende
Ditt navn og adresse
Alle bil kostnader må dekkes av deg privat (forsikringer, bensin, bom, reparasjon osv.)
Hvis bilen eies av firmaet:
Du må installere en elektronisk kjørebok i bilen. All kjøring registreres med følgende opplysninger
Så må du markere de kjøringene som er privat, og på private kilometer må du innberettes / skattes av kr. 3,40 pr. private kjørte kilometer.
Så betales alle kostnader til bilen av firmaet (forsikringer, bensin, bom, reparasjon osv.), og kostnadene kommer da til fradrag i regnskapet.
Siden bilen har grønne skilter får du også fradrag for MVA.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei, og takk for svar.
Bilen blir nok også brukt en del på privaten. Jeg tipper kanskje rundt +-10.000 km i året.
Dette blir mye administrativt hvis hvert budoppdrag skal noteres ned.
Finnes det noen kalkulator/regnestykker som kan brukes for å se hvordan regnestykke kan bli seende ut?
Hei
Dette blir et regnestykke:
NAF skriver følgende:
Når du skal finne ut hvilken ordning som er mest lønnsom for deg, er det flere faktorer du må ta med i betraktningen:
Det finnes flere slike kalkulatorer på nette, men jeg kan ikke gå god for om disse er korrekte.
Så dette blir et regnestykke, så ville jeg tatt med jobben med arbeidet for å holde seg til lovkravene er oppfylt.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.