avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Flytte eiendel fra kostnadskonto til balanse og avskrive denne

Vi har kjøpt et turnapparat som er betalt i tre omganger, en halvdel i forskudd før produksjon, andre halvdel ved ferdigstillelse og så frakt/toll/mva til transportfirmaet. Vi har nå en sum på 6580 på 250 000 på dette.

Denne må etter nytt regelverk aktiveres og avskrives. Ser det kan registreres som Eiendel i eAccounting, men slik jeg forstår tidligere tråder og video er det kun avskrivningen som bokføres herfra? Skal jeg føre totalsummen fra 6580 til 1200 på et manuelt bilag først?

Jeg har forsøkt å lage et kontooppsett på eiendel slik:

Navn: Apparater

Skattemessig avskrivning: Lineær avskrivning

Eiendelskto: 1200 - idrettsutstyr

6010: Avskr. transp/mask/inventar

3800: Gevinst avgang

7800: Tap ved salg

Jeg har sjekket at det står Årlig på avskrivninger på Firmaopplysninger. Vil det da bare beregnes en sum i slutten av regnskapsåret og ikke slik det vises i videoen?

3 SVAR 3
Highlighted

Sv: Flytte eiendel fra kostnadskonto til balanse og avskrive denne

Hei

Eiendeler som har levetid over 12 mnd. skal bokføres som eiendel. Slik har det vært i mange år.

Så skal eiendelen avskrives hver måned eller en gang i året.

Siden har har valgt årlig, så vil systemet bokføre avskrivningen pr. 31.12.

Dette må du gjøre ved å gå til Regnskap - Bilag og nedtrekks pilen ved nytt bilag og velge gjennomføre avskrivning.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Ser jeg ikke fikk kopiert inn fra chatten at vi er et idrettslag, så vi følger NIFs regnskaps- og revisjonsbestemmelser. Vi har ikke hatt store innkjøp etter at disse ble endret i 2016, så vi har ikke vært borti aktivering av eiendeler tidligere. Leverandørfakturaene er derfor midlertidig ført på kostnadskonto til vi fant ut hvordan det skulle håndteres i eAccounting. 

Fikk beskjed på Chat at vi kunne få svar her på om det blir riktig føring slik jeg har skissert i første innlegg? 

Highlighted

Hei

De på support svarer på spørsmål om hvordan du bruker systemet. Mens Faglig forum, er et forum for spørsmål innen lover og regler.

Har du bokført et innkjøp av en eiendel til en verdi over 15.000 kr., med levetid over 12 måneder, skal det føres som eiendel. Og avskrives over det antall år eiendelen har levetid.

Eks har du kjøpt inn en PC til en verdi over 15.000 kr. og ført den på konto 6810 Datakostnad

Så korrigerer du dette med manuelt bilag med samme dato som fakturaen.

Kredit 6810 Datakostnad

Debet 1280 Kontormaskiner (Balanse)

Men du fører kun netto beløpet dersom dere er mva pliktig og ført fradrag for mva. Dvs du skal føre det beløpet som er ført på konto 6810.

Så legger du inn eiendelen i eiendelsregisteret. og får da avskrivninger pr. måned eller år. Etter hva du har satt som standard i innstillinger i ditt system.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen