avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

terjekol
CONTRIBUTOR *

Flytte inntekt fra personlig næringsinntekt til AS

av terjekol

Jeg har mitt eget AS som jeg eier 100%. Her er jeg også ansatt 100%, og jeg leier meg ut som konsulent i IT-utvikling og også undervisning i IT-utvikling.

Nå har jeg fått et stipend fra Norsk faglitterær forfatterforening som utbetales i januar 2021. De betaler ut til meg som privatperson, det vil si som næringsinntekt. Jeg har ikke noe ENK nå, men denne inntekten blir som om jeg hadde det. Foreningens reglement er fast, og det er ikke noe annet alternativ her.

Det jeg ønsker er å få inntekten inn i ASet mitt. Jeg tar ut en fast årslønn derfra, og jeg ønsker ikke å øke dette for 2021. En mulighet er å ta ut mindre i lønn fra ASet, men jeg jobber fortsatt fullt der, og jeg er redd det blir feil i forhold til lover og regler.

Spørsmålet mitt er: Kunne ASet mitt selge forfattertjenester til meg som næringsdrivende privatperson? Helt konkret mener jeg at det er Terje som ansatt i ASet som skriver boken, og at ASet fakturerer Terje privat for forfattertjenester. Da ville jeg kunne få inntekten inn i ASet og alt blir ryddig og praktisk for meg. Men jeg er usikker på om dette er lov?

3 SVAR 3
terjekol
CONTRIBUTOR *

av terjekol

Helt topp - tusen takk for svar! 

Men et lite oppfølgingsspørsmål: Kan man ikke få gjennomskjæring (usikker på om det er det rette begrepet) om man tar ut kunstig lite i lønn? Altså at det også kan bli feil om ikke man tar ut en lønn som er i nærheten av markedslønn for det man faktisk gjør?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Nei det er ingen problem, mange eiere tar ikke ut lønn, noen tar mindre lønn. Og noen høyere lønn.

Skatten på firmaet blir da høyere om du ikke tar ut lønn eller liten lønn. Siden det da ikke er lønnskostnader og arbeidsgiveravgift.

Tar man ut lønn, så blir da firmaskatten lavere, men da skattes du av lønnen som privatperson.

Så dette blir opp til hvert firma/eier.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan gjerne sette ned lønnen din i ASet, men fortsatt være 100% ansatt. Det er opp til deg hva du vil ta ut i lønn.

Om du kan fakturere deg selv som privatperson, fra ditt eget AS mener jeg ikke er lov.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen