Mine områder
Hjelp
Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

Føre regnskap for ektefelle

av Marianne Abrahamsen

Hei, jeg fører regnskapet for min manns ENK.

Nå har jeg vært hos optiker, fordi jeg trenger lese/databrille.

Optikeren gav meg et dokument som jeg kan gi til arbeidsgiver, for skattefradrag.

Men kan jeg føre dette på min manns firma?

Jeg har jo forstått at man ikke kan stå som ansatt i ektefelles ENK.

Men jeg er jo med å betaler forskuddsskatt av forventet overskuddet i firmaet.

Mvh

Marianne Abrahamsen

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jwillya
CHAMPION *

av Jwillya

Hei. Det er kun innehaver som ikke regnes som ansatt i ENK. Dette fordi han/hun eier og driver for "egen" regning og lignes som privatperson. Det vil si at driften av ENK blir lignet i samme skattemelding som innehaveren.

Når det gjelder ditt spørsmål om briller heter det om databriller:
En databrille er en brille som kun brukes til arbeid ved dataskjermen. Som regel er dette en énstyrkebrille, og progressive briller, som egner seg til daglig bruk, anses derfor ikke som databriller.

For at den ansatte skal få dekket databriller skattefritt, må følge kriterier oppfylles:

• Databrillen må være godkjent av sakkyndig lege/optiker (dokumentasjonen skal legges ved i regnskapet).
  • Brillen må ha spesialtilpassede brilleglass med rimelig innfatning, og være til bruk ved dataskjerm.

Denne skal føres debet 6571 Arbeidsklær, ikke oplysningspliktig, kredit leverandørgjeld som en vanlig faktura. Legg ved kopi av dokumentasjonen fra optikeren sammen med fakturaen i eAccounting, så har du alt på ett sted ved evt. bokettersyn.

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Takk for svar, og beklager visst jeg er litt treg.

For jeg undrer jo da på hva jeg da kan gjøre i mitt tilfelle. Regnes mitt arbeid som endel av driften, og dermed kan jeg kostnadsføre brillen?

Brillen oppfyller kriteriene.

Mvh

Marianne

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er ikke noe problem.

Ja du har dokumentasjon på lesebriller og kan da føre det på konto 6571 Arbeidsklær, ikke opplysningspliktig

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen