avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Carinacw
CONTRIBUTOR **

Føre tolldeklarasjon

av Carinacw

Hei,

Jeg driver med vinimport.

Har blitt mva-registrert og har fått første tolldeklarasjon etter dette.

Hvordan skal denne føres?

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du bokfører Tolldeklarasjonen som manuelt bilag ved å gå til Regnskap - Bilag og Nytt bilag

Legg inn dato

Beskrivelse: Tolldeklarasjon måned

Så i første linje skriver du inn konto 2761 Grunnlag innførsel varer, høy sats, og beløpet til kredit.

Da regner systemet ut import MVA til Betaling og fradrag.

Så får deg blir dette et nullbilag.

Men på MVa meldingen vil få få import MVA å betale i post 9 Innførsel av varer, og beregnet avgift 25 %

Og fradrag for samme beløpet i post 17 Fradragsberettiget innførselsmerverdiavgift 25 %

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Bare et kort spørsmål...dato på tolldeklarasjonsoversiktene er første dag i måned, men oversikten gjelder forrige måned. Hvilken dato skal brukes?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Importen gjelder måneden før, så jeg ville brukt siste dato i måneden importen gjelder på bilaget.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter (Oppdatert ‎22-08-2021 14:26 av knordicknitter )

Nå har jeg glemt fullstendig svaret jeg fikk fra deg (litt pause med regnskap i ferien) og har allerede sendt in MVA melding uten å inkludere tolldeklarasjonen. Hva bør jeg gjøre?

av Jørn Karlsen

Hei

Da må du bokføre tolldeklarasjonen i riktig måned.

Dette føres som manuelt bilag

Kredit 2761 Grunnlag innførsel varer, høy sats

Så beregner systemet automatisk Import MVA til betaling og fradrag.

Så går du til MVA

Trykk på den terminen, velg Handling og Annuller

Så sender du inn en ny MVA Melding.

Når du så går inn i Altinn for å signere denne, må du krysse av for at dette er en korrigeringsmelding.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Tusen takk! En små ting til. Jeg har egentlig ikke godkjent den først MVA melding som var feil. Må jeg fortsatt handtere den nye som en korrigeringsmelding?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du ikke signerte den første MVA-meldingen i Altinn, så trenger du ikke krysse av for korrigeringsmelding. Da du ikke har sendt inn den første.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen