avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Forening og moms

Hei 🙂

Jeg er ny på Visma, og ny med regnskap. Jeg sitter i styret i en forening, og har fått i oppgave å sette opp kontoplan for foreningens regnskap. Problemet er at jeg ikke forstår hvordan jeg skal bruke disse mva-kodene. Som veldedig dyrebeskyttelse, har vi, etter det jeg har forstått, rett til tilbakebetaling av moms for det aller meste, noe som må søkes om en gang i året hos Lotteritilsynet, om jeg har forstått rett. Så hvordan løser jeg det i Visma? 
Vi har f.eks. innkjøp av t-skjorter som vi trykker på, og selger videre. Altså, innkjøp for videresalg. Hva slags mva-kode skal brukes på respektive innkjøp og videresalg på slikt?
Hva med andre utgifter, som ulike administrative kostnader, veterinærutgifter? Hva med gebyrer av ulike slag?
Jeg vil gjerne ha dette riktig, slik at det blir enklest mulig å søke tilbakebetaling av moms, så all hjelp til hvordan jeg skal sette opp kontoplanen er velkommen 🙂

1 SVAR 1
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Sv: Forening og moms

Hei. 

Dersom bilaget dere har på kostnaden inneholder linje for mva kan det skilles ut når det bokføres. Da skal kostnadskonto (feks konto 4300 - innkjøp av varer for videresalg), ha mvakode 02 og mva skal skilles ut til en egen kontolinje på konto 2710 - mvakode 03. 

Disse to kodene skal da brukes på alle kostnader der dere skal be om fradrag for mva i ettertid uavhengig om det er varekjøp, driftskostnader osv. Gebyrer og renter er det ikke mva på, men dette ser du på fakturaene og kvitteringene som dere har som bilagsunderlag. 

Totalsummen av mva som fradragsføres legger seg da på konto 2710 og saldo på denne kontoen vil da vise hvor mye foreningen har tilgode i mva hos skattemyndighetene. 

Med vennlig hilsen
Azets SmartAccounting
Anita Burström