avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Forenklet bokføring paypal

Hei,

Jeg fører regnskapet selv men har hatt en veldig stor vekst i omsetning det siste året. 

Jeg selger varer på nett og får primært innbetalinger via paypal. I løpet av en måned kan det typisk være 500 innbetalinger på paypal. Disse fører jeg da inn i Kasse og bank på en egen konto jeg har opprettet for paypal. Frem til nå har jeg ført hver av disse som en kortsiktig fordring kortinnløser, og så ført innbetalingen, og gebyret paypal tar, på to ulike bilag. Totalt tre bilag per salg altså, samt at jeg må gå gjennom hver kvittering i nettbutikken og kvittering for innbetaling i paypal, og lagre hver av disse som bildevedlegg på hvert av de respektive bilagene i eAccounting. Nå som jeg har så mange innbetalinger hver måned tar dette helt ekstremt store mengder tid. All den tid det ikke finnes noen integrasjon mellom paypal og eacccounting leter jeg etter en måte å effektivisere litt på her.

Er det noen måte jeg kan gjøre dette noe forenklet og spare tid, og fortsatt være i tråd med bokføringsloven osv? Kan jeg feks føre ett bilag per månedsslutt med summen av alle innbetalinger den måneden, og ett bilag med summen av alle refusjoner? Og så heller legge ved bildevedlegg med alle kvitteringer for kjøpene det omfatter?

9 SVAR 9
Highlighted

Sv: Forenklet bokføring paypal

Hei

Forstår at dette blir mange føringer, men jeg vil fraråde deg å føre alt som et bilag på slutten av måneden. Da du kan f¨problemer med å avstemme banken.

På bankkontoen bør du ha de samme summene som faktisk blir bokført i banken på din konto. For lett å kunne avstemme og evt. finne differanse.

Det vil naturlig her bli bli 3 bilag.

1. fakturaen / kjøpet.

2. Betaling via Paypal

3. innbetaling fra Paypal.

Du kan sjekke med support, om det er mulig å lage en integrasjon på Payal mot eAccounting, de fleste systemer skal det la seg gjøre å lage en integrasjon mot når det gjelder eAccounting.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Takk for raskt svar. 

Prøver meg på et oppfølgingsspørsmål - forstår at det blir uoversiktlig om jeg fører en hel måned i ett. Hva med å aggregere enkeltdager hvor jeg har mange salg? Da vil det fortsatt være en viss oppløsningsgrad og lettere å identifisere hvilken dag som et eventuelt avvik stammer fra, og samtidig forenkle føringen veldig mye. Vil det være brudd på regelverk å gjøre det slik, eller er det mer at det er uhensiktsmessig med tanke på oversikten?

Hei

Det som er viktig er at du har en kunde reskontro, som gir oversikten hvilken kunde som har handlet hos deg.

Du kan gjerne føre pr. dag (det blir som et dags oppgjør.

Det er viktig at du kan avstemme at du får inn alle beløpene av salg på Paypal, og at du på bankkontoen fører eksakt beløp som kommer inn på konto i bank.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,

Vil oversikten jeg har over kundeordre, med feks ordredato,  betalingsmetode,  ordrebeløp og mva i nettbutikkløsningen min kunne fungere som kunderesekontro?

Jeg får ikke oppgjøret fra paypal-salgene automatisk inn på bankkonto(slik som jeg feks får med vipps-innbetalinger), men bruker paypalkontoen også som en sekundær bedriftskonto(betaler feks regninger til noen utenlandske leverandører med paypal). Så har opprettet en egen paypal-bankkonto i eaccounting, og så overføringene fra paypal til bankkonto fører jeg som overføring mellom egne konti i eAccounting.

Highlighted

Hei

hvis jeg forstår deg rett, så har du oversikten over hver enkelt kunde i Paypal eller nett side. Så det er godt nok. Og du kan føre slaget for en periode i et bilag.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Prøver meg på et spørsmål til denne. Når jeg fører salget for en periode, hvilken dato velger jeg når salget for perioden skal bokføres (enten i kasse og bank, eller oppretter et manuelt bilag)?

Highlighted

Hei

Du skal bokføre salget i den perioden salget er oppstått. Enten pr dag, uke eller innenfor måneden.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

(updated by Aadnebk ‎21-10-2019 04:28 )

Ja, men når jeg opretter et bilag for ukes- eller månedsoppgjør har jeg jo kun mulighet til å velge èn dato - hvilken dato velger jeg dadato.PNG

Highlighted

Hei

Da velger du siste dato i uka, eller måned.

Så legger du inn i tekstfeltet eks. Salg fra 01 til 5 oktober.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen