avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Eirik Myhr
CHAMPION *

Forholdsmessig mva ved Import-mva på tjenester/varer kjøpt i utenlandsk nettbutikk

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎08-09-2020 15:43 av Eirik Myhr )

Hei,

Ganske fersk bruker av programmet her, og enda ferskere mva-registrert, så bær over med meg 🙂

Jeg lurer på hvordan jeg fører import-mva på f.eks. kjøp av årsabonnement på Dropbox Pro og lignende (kjøpt rett fra nettet med PayPal, ingen tradisjonell "faktura"). Det som gjør det hele enda mer vanskelig er at jeg også trenger å føre kjøpet med forholdsmessig mva... Jeg har lett rundt på forumene deres og har nå kommet fram til noe sånt som dette, se screenshot 1 (utkast).

Her får jeg en import-mva på kr 109,17. Men jeg skal føre den med en forholdsmessig mva-sats på 40% (allerede konfigurert under innstillingene i programmet). I screenshot 2 kan dere se hva som skjer om jeg prøver å putte inn den. Da endrer både den utgående og den inngående mva'en seg til kr 34,94. Dette blir vel feil, for jeg skal jo fremdeles betale kr 109,17 til Skatteetaten, selv om jeg selv bare får fradrag på kr 34,94.

Jeg har sett rundt på forumene deres med ulike fremgangsmåter, men finner ingen som forklarer meg hvordan dette løses med forholdsmessig mva. Er det noe vesentlig jeg ikke har skjønt her?

På forhånd tusen takk,

mvh Eirik

14 SVAR 14

av Jørn Karlsen

Hei

Dette er ikke så enkelt, så måtte teste selv.

Dessverre klarer ikke systemet å håndtere forholdsmessig import på import varer og tjenester. Så dette må føres manuelt slik som mitt vedlegg.

Som du ser å søker din kostnad med tilsvarende beløp som du må betale i MVA. Dette siden det ikke er MVA på fakturaen.

Ser du på MVA meldingen så har du i post beløpet med 25%, og i post 17 40% av beløpet i fradrag,

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei og tusen takk for hjelp, med guide!

Jeg prøver å forstå regnestykket, men lurer på om du kan forklare litt nærmere.

Mulig jeg blir litt ekstra forvirret av at jeg tror du bommet på en tast og tastet 426,69 i stedet for 436,69 på linje 3, slik at regnestykket ikke går opp helt. 🙂

Taster du inn beløpet i linje 2 manuelt? Hvordan kommer du i så fall frem til det beløpet? 

Tusen takk igjen,

mvh Eirik

av Jørn Karlsen

Hei

Beklager min feil, grunnlaget skal være 436,69, ikke som jeg skrev 426,69.

Du kan legge inn konto 2745 og beløpet til kredit.

Så må du gå inn på konto 2701 og endre beløpet og på konto 6420.

Da blir det riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎09-09-2020 20:49 av Eirik Myhr )

Hei igjen Jørn,

La meg sjekke om jeg forstår dette riktig, når jeg putter inn de riktige tallene:

- Altså, først legger jeg inn den vanlige betalingen på Kredit 2060 og Debet 6420 (i dette tilfellet). Uten å bruke noen mva-kode. Kr 436,69.

- Deretter legger jeg inn samme beløp på Kredit i 2745. Da spretter de tre nye linjene opp.

- Deretter skal jeg endre på tallet i post 2701, eller 2711? (Det ser ut som det er 2711 du har endret på, ikke 2701?) Er det her jeg skal legge inn den forholdsmessige momsen, altså 40% av 109,17? Det blir i så fall 43,67...

- Deretter skal jeg endre tallet under Debet på 6420 (i dette tilfellet). Er det riktig forstått at jeg her legger inn summen av det jeg har betalt + momsen som gjenstår ETTER den forholdsmessige momsen? Altså 436,69 + 65,50 = 502,19...?

Kan du bekrefte at jeg har gjort dette riktig i vedlagte screenshot? 🙂

Takk for tålmodigheten 🙂

mvh Eirik

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎14-10-2020 14:13 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Det blir ikke helt riktig

Først bokfører du sik:

Kredit 2060 Privatuttak kr. 436,69

Debet 6420 - Leie datasystemer kr. 436, 69 (slett mva kode)

Kredit 2745 - Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland kr. 436,69

Da kommer utregningen av import mva automatisk

Så endrer du konto 2711 - Inngående mva, kjøp tjenester fra utlandet kr. 34,94 (40/ mva av kr. 436,69.

Differansen du da får i bilaget legger du til på konto 6420 - Leie datasystemer

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Supert. Det er akkurat det samme som jeg har gjort, jeg bare forklarte det litt dårlig. Men da har jeg fått det til! Tusen takk for hjelpen!! 🙂

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

...Men jeg er fortsatt forvirret over hvor systemet greide å finne tallet 34,94 fra. Den korrekte 40% mva av 109,17 skal vel være 43,67...?

Det hadde forresten vært helt topp om Visma eAccounting i fremtiden fikk støtte for forholdsmessig mva. også ved import-mva, slik at jeg slipper å gjøre dette manuelt 🙂

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎10-09-2020 11:07 av Eirik Myhr )

Ah, jeg tror jeg forstår, tallet 34,94 kommer opp når jeg prøver å taste inn forholdsmessig mva på konto 2745 - men dette VIL jo bli feil, fordi den da ser ut til å regne ut fra grunnlaget, og ikke prisen med mva..! Vet ikke om dette er en bug, eller om programmet tolker det riktig.

Uansett så fungerer det jo når jeg følger din oppskrift. 😄 🙂

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Siden det er import mva, må du føre beløpet forholdsmessig mva manuelt. og da må du regne ut 40% av det riktig mva beløpet manuelt på 25%

Flere innlegg, men tror dette besvarte dine spørsmål.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Line_Johnsen
CONTRIBUTOR *

av Line_Johnsen

Hei,

Jeg trenger visst dette inn med te-skje, men som Eirik sier over her, er ikke 40% av beløpet på konto 2701 (kr 109,17) 43,67 kr? Dette legges så inn som mva på konto 2711, og differansen i bilaget legges på kostnadskontoen?

I bildet du la ved først som løsning ser det for meg ut som at du kommer frem til 34,94 ved følgende regnestykke: 436,69/1,25 = 349,35*0,25 =87,34*0,4=34,94. Hvorfor dele på 1,25? Jeg ser det er huket av for å registrere beløp inkl. mva, men det spiller vel ingen rolle når man fjerner mva-koden på kostandskontoen uansett?

Takk for svar

Mva Line Johnsen

av Jørn Karlsen

Hei

Beklager, min feil.

Beløpet du skal betale import MVA er uten MVA.

Jeg forsøker en gang til å forklare:

Du skal beregne import MVA av kr. 436,69

25% MVA av dette beløpet er kr. 109,17, og har dere forholdsmessig mva, og får kun fradrag for 40% så blir regnestykket slik: 109,17 * 0,4 = 43,70

Det som er spesielt her er at dere Må gjerne MVA kode på konto 6800 Kontorrekvisita (som jeg bruker i mitt eksempel) 

Avkryssingen å registrere beløp inkl. MVA har da ingen funksjon.

Så må jeg legge inn beløpet jeg regnet ut som inngående MVA kjøp tjenester fra utlandet manuelt. på konto 2711 Kr. 43,70

Da ender dere opp med en differanse på kr. 65,67, som da skal føres mot samme kostlandskonto som kjøpet.

Da får dere kun fradrag for 40% av dette mva beløpet - Kr. 109,17 - kr. 43,70 = 65,67

Se vedlegg

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Line_Johnsen
CONTRIBUTOR *

av Line_Johnsen

Hei,

Ok, takk for god forklaring.

Vil prinsippet være gjeldende ved varekjøp fra utlandet også? Man fører statistisk verdi på tolldeklarasjonen til kredit 2761, og korrigerer 2741 Inngående mva, kjøp varer fra utlandet til å bli bare den prosentandelen man har krav på fradrag for, og så kostnadsfører differansen?

Takk for svar

Mvh

Line Johnsen

av Jørn Karlsen

Hei

Det er korrekt. Siden dere ikke får fullt fradrag for MVA. (forholdsmessig mva)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei Line,

Jeg ble fryktelig forvirret av dette selv og lurte på det samme som deg.

Husker ikke lenger om jeg fant ut av hvor tallet 34,94 kom fra, men det var åpenbart ikke riktig tall. Lagde til slutt en fiffig kalkulator i Excel som kan hjelpe meg framover hver gang jeg skal føre noe slikt. Vet ikke om den gir mening for andre enn meg selv, men legger den her i tilfelle. 🙂

Du legger inn originalbeløpet og forh.mva-sats i de to svarte boksene, så vil de to tallene du må endre manuelt dukke opp i de to gule feltene.

Av og til blir det en liten øredifferanse i det gule feltet til høyre, men da sier eAccounting i fra, så er det bare å rette det.

(Ikke verst for en musiker, kanskje jeg har valgt feil bransje? 😄 )