Mine områder
Hjelp
Stian Sølvberg
CONTRIBUTOR *

Føring av alt for høyt årsoppgjør

av Stian Sølvberg

Hei. Jeg driver og fikser årsoppgjøret for min studentlinjeforening nå. Vi har det slik at årsresultatet i rapporten viser et litt for høyt beløp i forhold til slik det egentlig er, ettersom vi fikk masse innbetalinger i desember som tilbakebetales fullstendig nå i februar (planlagt arrangement ble avlyst). Ser at jeg senere skal periodisere slik at dette blir riktig, men skal jeg trekke fra beløpet av årsresultatet nå også ved bilagsføring av overskuddet? Hvis ikke fører jeg jo over et alt for høyt beløp til egenkapital.

Mvh. Stian

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

De innbetalingene endrer du fra inntekts konto til konto 2900 Forskudd fra kunder.

Når du så utbetaler dette i 2021, fører du det ut av konto 2900 Forskudd fra kunder

Da blir balanse og resultat riktig i 2020, og i 2021.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Stian Sølvberg
CONTRIBUTOR *

av Stian Sølvberg

Er det riktig forstått at jeg da skal føre kreditt på "Inntekt egne arrangement" og debitere 2900 nå i 2020, for så å kreditere 2900 i 2021 til en annen passende konto? Slik at beløpet som da står på min driftskonto (1920) pr. 31.12.20 er mye lavere enn det som sto i banken samme dato, men at det stemmer regnskapsmessig?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg vet ikke hvilken konto du har ført innbetalingene på i 2020, da du ikke skriver dette.

Men du førte kanskje innbetalingene i 2020 slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 3xxx

For å føre dette som en avsetning (korrigere inntektene) fører du det slik i 2020

Debet 3xxx

Kredit 2900 Forskudd fra kunder

Da har du ført ut inntekten, og over til gjeld til medlemmene.

I 20201 når du utbetaler dette fører du utbetalingen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2900 Forskudd fra kunder

Når du har utbetalt dette går konto 2900 2900 Forskudd fra kunder i null.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Stian Sølvberg
CONTRIBUTOR *

av Stian Sølvberg

Hei, takk for den. Jeg har nå ført slik at det har blitt slik du beskrev her.

Når jeg da skal føre årsregnskapet, står det i punkt 10 på deres veiledning at det skal føres årsavslutningsbilag som gjelder interimgjeld og noen andre typer. Vil denne føringen om forskudd fra kunder måtte bilagsføres på noe vis i forbindelse med årsavslutning, eller kan jeg bare nøye meg med en "vanlig" årsavslutning med overskudd som går fra Debit 8800 til Kredit 2050? 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skal kun føre årsavsluttningen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen