Mine områder
Hjelp
Miriam Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

Føring av årets resultat samt disponeringen

av Miriam Gjerde1

Hei

Jeg hadde underskudd i 2018 og har også et lite underskudd i 2019. Skatten blir jo dermed 0,-. 

På konto 2080 står underskuddet for 2018. Hvordan fører jeg for 2019? Har ingen posteringer på 8800 pr. nå. Skjønte ikke denne fra sluttkontroll ifbm årsavslutningen:

Er årets resultat disponert?

..... "Vær oppmerksom hvis du allerede har et beløp på Annen egenkapital (2050) fra tidligere år, skal dette beløpet først debiteres denne kontoen, så debiteres konto Udekket tap (2080) for det gjenstående tapet." ...

Mvh Miriam

15 SVAR 15
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du har underskudd i 2019 så blir disponeringen av underskuddet slik:

Kredit 8800 Årsresultat

Debet 2080 Udekket tap (Bal)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Men hva med 2050?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det blir ingen endring på konto 2050 Annen egenkapital, siden du har underskudd.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Grunnen til at jeg spør er at veiledningen sier dette: 

Bokføringsmalen bruker følgende kontoer:

For enkeltpersonsforetak (DA og Forening kan bruke den samme)
a. Overskudd skal føres D 8800 og K 2050
b. Underskudd skal føres D 2050 og K 8800

Altså at Underskudd skal føres på D 2050 (og ikke 2080). I tillegg er det nevnt at man ikke skal ha sum på både 2050 og 2080, forklaringen i veiledningen der ble postet lenger oppe i diskusjonen, og den forstår jeg ikke.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er flere måter å føre dette på, og det er opp til hver enkelt. Begge deler er riktig.

Overskudd  føres slik

Debet 8800

Kredit 2050

Underskudd føres slik

Alternativ 1

Kredit 8800

Debet 2050

Alternativ 2

Kredit 8800

Debet 2080

Personlig bruker jeg alternativ 2., som jeg syntes er best for da synliggjøres underskuddet i balansen. 

Men ved neste år, og evt overskudd så blir føringen slik:

Debet 8800

Kredit 2080 *

Kredit 2050

* Tidligere underskudd nulles ut med neste års overskudd. 

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

"

Men ved neste år, og evt overskudd så blir føringen slik:

Debet 8800

Kredit 2080 *

Kredit 2050

Tidligere underskudd nulles ut med neste års overskudd. "

Takk! Med underskudd to påfølgende år da? For det er akkurat den situasjonen foreningen er i...

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er helt riktig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Med underskudd to påfølgende år da? For det er akkurat den situasjonen foreningen er i...

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Har du underskudd, så skal du disponere resultatet slik:

Kredit 8800

Debet 2080

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dvs første år med underskudd for foreningen: 30.000 kr

K 8800 - Årsresultat 

D 2080 - Udekket tap (Bal)

Andre år med underskudd: 20.000 kr

K 8800 - Årsresultat

D 2080 - Udekket tap (Bal)

Da blir summen på 2080: 50.000 kr?

Eller skal denne summen på 2080 reduseres med fjorårets resultat mot 2050 - Annen egenkapital på en eller annen måte?

Det er den føringen som jeg ikke forstår.

Må ha det inn med teskei 😉 Siden veiledningen ikke er forståelig på akkurat dette punktet for oss. 

Takk for hjelpen så langt!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ingen problem jeg skal forsøke å forklare deg.

De 2 første årene har du underskudd og saldo på konto: Debet 2080 - Udekket tap (Bal)

Hvis du 3 året går med overskudd skal det føres slik. Lager 2 eksempler så du ser:

Eksempel 1: 3 År overskudd kr. 40.000

Debet 8800 Årsresultat kr.  40.000

Kredit 2080 Årsresultat kr. 40.000

Ny saldo på konto 2080 Årsresultat blir da kr. 10.000

Eksempel 2: 3 År overskudd kr. 80.000

Debet 8800 Årsresultat kr.  80.000

Kredit 2080 Årsresultat kr. 50.000

Kredit 2050 Annen egenkapital kr, 30.000

Da går udekket tap i null og du får et resultat på kr. 30.000 som du må skatte av. Siden tidligere underskudd går til fradrag på resultatet før skatteberegningen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Forening - med underskudd hele tiden...! Men vi har egenkapital på 2050. Ingen skatt. Dvs underskudd hvert år.

Hva skal gjøres med konto 2080, andre året med underskudd, skal summen bare bygge seg opp der? (Underskudd  år 1 + underskudd år 2)?Eller skal den redusere egenkapital på en eller annen måte? 

Fra mitt eksempel står der 50.000 på 2080 udekket tap (bal) etter andre året med underskudd. Skal der ikke stå kun årets udekkede tap og ikke fjorårets i tillegg? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du har egenkapital til kredit på konto 2050.

Og Udekket tap på debet på konto 2080

Summen av disse kontoen blir egenkapitalen på foreningen.

Siden dere ikke da er skattepliktig kan du føre over konto 2080 til konto 2050, slik at du har kun en konto.

Og ikke tidligere underskudd ikke påvirker skatteberegning. Da dere ikke er skattepliktig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Stemmer, det er akkurat hvordan gjøre det jeg er ute etter? D/K 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du går til regnskap - Bilag - Nytt bilag

Så legger du inn i første linje konto 2080, og legger beløpet til debet/kredit ut fra saldo du har på kontor. Mest trolig skal du legge beløpet til Kredit. Da ser du at kontoen går i null

Og neste linje legger du inn konto 2050, trykk enter ut linjen så kommer beløpet automatisk opp.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen