avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Njål Andersen
CONTRIBUTOR **

Føring av betaling av forskuddstrekk

av Njål Andersen

Hei, 

jeg har lest flere tråder her inne om hvordan bilagsføre AGA og forskuddstrekk; etter å ha ført lønn i tilleggsmodulen i EAccounting. Jeg har fått bilagsførst AGA; men står fast på forskuddstrekk. 

Hvor skal jeg føre utbetaling av forskuddstrekk? 

6 SVAR 6
Stefan Eklund
CONTRIBUTOR *

av Stefan Eklund

Er ikke en god løsning dette. Blir mye kluss når man skal gjøre masse unødvendig manuelt arbeid. Det kan da ikke ta mer enn en halv dag for en utvikler å få til at det blir lagd bilag av dette som man betaler. Dette er alt for dårlig, jeg har lenge ventet på at dere skal fikse det, men det skjer jo ikke noe her.

av Jørn Karlsen

Hei

Nå er dette et forum for svar på spørsmål innen lover og regler innenfor regnskap og lønn.

Men slik er det i de aller fleste systemer. 

Alle selskaper er pliktig å avsette skattepengene til de ansatte til en sperret konto.

Så skal dette betales annen hver måned.

Å foreta overføring til skattetrekks kontoen, er det automatikk i på en del systemer. Det vil også komme i eAccounting, den dagen vi får automatikk på utbetaling av lønnen til de ansatte. Da vil systemet ta med Forskuddstrekket(skatten til de ansatte) og overføre til skattetrekks kontoen.

Selve betalingen til myndighetene, er en manuell betaling i alle systemene.

Men hvis du har bankintegrasjon, og overfører forskuddtrekk til skattetrekks kontoen, så vil betalingen automatisk komme inn i Kasse bank og enkelt å føre i regnskapet.

Du må gjerne gå inn på denne linken og legge inn forslag til forbedring av systemet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Njål Andersen
CONTRIBUTOR **

av Njål Andersen

Tusen takk!

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Njål

Når du kjører lønn i eAccounitng, bokføres Forskuddstrekket på konto 2600 Forskuddstrekk automatisk.

Så skal du overføre beløpet fra driftskonto til egen skattetrekkskonto i banken.

Føringen av denne betalingen blir slik:

Kredit 1920 Driftskonto

Debet 1950 Bankkonto skattetrekk

Når du så betaler skatten ved terminforfall til Skatteoppkreveren blir føringen slik:

Kredit 1950 Bankkonto skattetrekk

Debet 2600 Forskuddstrekk

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Marcin Opala
CONTRIBUTOR **

av Marcin Opala

Hi. 
Do I need to have tax account in my bank when i start to pay salary for employes?
First time (jan/feb period) I did it from my main bank account and avstem payment manual to account 2600.

av Jørn Karlsen

Hi

When you have employees and payroll, you are obliged to have your own tax deduction account.
The advance withholding / tax to the employees must be transferred to this account no later than 2 days after the salary payment.

The tax deduction account must always have at least the same amount deducted from the employees in salary.

This can be controlled by the tax office.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen