avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CHAMPION *

Føring av bilag/dokumentasjon ved sykemelding

Hvordan fører jeg aktuelle dokumenter i forhold til sykdom som har vart i +16 dager eller mer i Visma eAccounting for en 100% ansatt ? 

Skal bedriften betale ut vanlig lønn til den ansatte, og så evt. staten tilbakebetale "utlegget" for perioden når den ansatte er sykmeldt (over 16 dager), eller hvordan er det dette fungerer i praksis / ( og i Visma eAccounting) ? 

3 SVAR 3
Highlighted

Sv: Føring av bilag/dokumentasjon ved sykemelding

Hei

De første 16 dagene (inkl. helg) skal bedriften betale lønn til den ansatte.

Etter 16 dager er det 2 måter å gjøre dette på, enten kan dere betale lønn til den ansatte og få sykelønn refundert fra NAV. Eller så kan den anatte få sykepenger direkte fra NAV.

Det er i skjema Inntektsog opplysningsskjema (refusjonskraket) sammen med sykemelding del D, som dere krysser av for om dere utbetaler sykelønn utover 16 dager og krever dette refundert eller ikke.

Så hvis dere utbetaler lønn utover 16 dager, så utbetaler dere vanlig lønn til den ansatte, og får dette refundert av NVA. Skjema for refusjon finner dere da i Altnn en gang i måneden (rapport K27) og mottar en innbetaling som dere fører på følgende måte:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 5800 Refusjon av sykepenger.

Hvis ikke krysser dere av for at dere ikke utbetaler lønn utover 16 dager, og da skal dere ikke utbetale lønn fra dag 17. Og den ansatte får da sykepenger direkte fra NAV.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk Godta som løsning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

De første 16 dagene betaler bedriften, dette er sykepenger. Hvorfor er det ikke en lønnsart som heter sykepenger i systemet? Den ansatte vil jo ikke se på lønnsslippen hva han for i sykepenger av bedriften. Når det gjelder fraværet er det heller ikke noe som heter sykemelding.

Highlighted

Hei

Hvis du bruker eAccounting lønnslipp er det ingen egen lønnsart for sykepenger. Dette er det ikke krev om fra det offentlige.

Det er heller ingen innrapportering i fraværs registering om sykdom (kun permisjon) derfor heller ingen fraværs registrering. 

eAccounting har en enkel lønnsmodul. Ønsker du bedre lønnssystem med flere muligheter kan jeg anbefale Payroll som er et fullverdig lønnssystem.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen