Mine områder
Hjelp
finnerud68
CONTRIBUTOR ***

Føring av bilkostnader, bruk av privat bil i næring/enmannsforetak

av finnerud68

Hei jeg skal føre bilkostnader for 2020 og ønsker å utbetale dette nå. Skal da dette periodiseres til 2020 så det kommer på riktig regnskapsår?

1920 K Bank

7080 D Bilkostnader 

Mvh 

Rita

9 SVAR 9
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Først fører du kostnaden i 2020 slik:

Kredit 2057 Fradragsført bruk av privat bil

Debet 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl.

Her må du legge ved en kjørebok for all tjenestekjøring.

Dato

Tid

Fra gateadresse

Til gate adresse

Formål med kjøringen

Utbetalingen føres slik i 2021.

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet 2060 privatuttak.

Grunnen til det er at konto 2057 overføres til annen egenkapital ved årsoppgjøret pr. 31.12.2020.

Men det har ingen betydning.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Hei.

Jeg har i tidligere regnskapsår kun ført fradrag for bruk av privat bil i skattemeldingen. Men det er kanskje mer riktig å føre K1920 / K2060?

Jeg forstår ikke hvorfor man kan utbetale bilgodtgjørelse til seg selv i et ENK? Holder det å kun føre fradraget, eller må jeg også føre utbetaling (K1920/D2060)?  Og blir ikke da kto 1920 feil, siden det faktisk ikke går ut midler fra banken?

Hilsen Trine

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du fører bilgodtgjørelse i et ENK, skal det føres slik:

Kredit 2057 Fradragsført bruk av privat bil

Debet 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl.

Så er det opp til deg hvor mye penger du vil ta ut. Du må ikke ta ut bilgodtgjørelsen. 

I et ENK, så skattes du av resultatet, og ikke hvor mye penger du tar ut.

Så når du tar ut penger til deg selv, så føres det slik:

Kredit 1920 bankinnskudd

Kredit 2060 Privatuttak.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

finnerud68
CONTRIBUTOR ***

av finnerud68

Hei igjen så det som står her stemmer heller ikke? Vi skal bruke 7100 og ikke 7080? (Leste dette på en annet innlegg) Jeg er eieren av ENK.....

Rita (litt forvirra)

Mange blander inn konto 7100: — Bilgodtgjørelse, oppgavepliktig

Betaling til ansatte for at de bruker sin private bil i jobbsammenheng. Den ansatte kan få utbetalt et beløp på opp til 3,5 kr (2020) per kjørte km uten å måtte betale skatt av det.

Kontoen 7080 brukes for kilometergodtgjørelse til eier i enkeltpersonforetak. ENK kan bare bruke konto 7100 for utbetaling til ansatte og ikke eieren.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎22-03-2021 07:38 ( )

Hei

Du kan gjerne bruke konto 7080 Bil kostnader, bruk av privat bil i næring for eier.

Begge kontoene gir skattefradrag. Men helt klart har du ansatte i et ENK, er det bedre å bruke konto 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring for eier bilgodtgjørelse. Da deler du opp bilgodtgjørelse til eier og ansatte.

Forskjellen er også at bilgodtgjørelse til ansatte skal utbetales via lønn, og rapporteres i A-meding.

Det skal du ikke gjøre med bilgodtgjørelse til eier av bilgodtgjørelse til eier av ENK.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Tusen takk.

Hilsen Trine

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

finnerud68
CONTRIBUTOR ***

av finnerud68

Ok så da forstår jeg det at jeg ikke trenger å periodisere utbetalingen til 31.12 2020?

Rita

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er korrekt, kostnaden føres i 2020. Og står som en gjeld, som utbetales i 2021.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen