avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Tfo
CONTRIBUTOR ***

Føring av elsær avgifter

av Tfo

Hei

Jeg fører regnskap for et lite bryggeri. Hver mnd innberettes salg og avgifter via Altinn  til elsær registereet. Mitt spørsmål er hvilken konto disse offentlige avgiftene skal føres mot? Jeg har brukt konto 3300, men er nå usikker på om dette er riktig konto.

Mvh

Tom Fossmark

10 SVAR 10
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Konto 3300 er en inntaktskonto, og denne fører du til debet, da vil den komme som minus på avgiftsoppgaven.

Post 1 og 2 i den nye avgiftsoppgaven er bare to summeringsfelter fra resten av oppgaven.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut As

Jørn Karlsen

Tfo
CONTRIBUTOR ***

av Tfo

Hei igjen Jørn

Er enig med deg at den riktige kontoen er 3300 og fortsetter da med å føre avgiftene mot denne.

Men det er noe som jeg da fortsatt ikke forstår helt og det er i avgiftsoppgaven hvor det innbetalte el-sær beløp for terminene fremkommer som et minus i post 3. Skal post 3 inngå som en del av post 1 - samlet omsetning og uttak innenfor og utenfor merverdiavgiftsloven?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Tom

Jeg mener dette er riktig konto, men hvis du ikke skal ha dette i post 2, så må du bruke en konto som du selv kan lage i klasse 4. Der varekjøpet ditt ligger.

Resultat messig får du samme resultat.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen 

Tfo
CONTRIBUTOR ***

av Tfo

Hei igjen Jørn

Jeg klarer ikke helt å slippe denne saken.

Når jeg fører denne avgiften mot post 3300 fremkommer beløpet i mva meldingen under post 3 (omsetning og uttak i post 2 som er fritatt mva) med minus. Skatt Vest - som jeg tilhører reagerer på dette og mener at det er feil. Hvordan håndterer jeg dette fremover

Hilsen

Tom F

Godkjent løsning
Tfo
CONTRIBUTOR ***

av Tfo

Takk skal du ha - da fortsetter jeg å føre på konto 3300

Mvh

Tom F

av Jørn Karlsen

Hei Tom.

Ja skjønner at du spør, men dette er en avgift i forbindelse med salg, så da er den på riktig konto.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Tfo
CONTRIBUTOR ***

av Tfo

Hei igjen Jørn

Nå skrev du at 3300 er en passende konto å føre denne kostnaden, men som du skrev i første svar så var dette en inntekskonto. jeg ble derfor usikker på hva som er riktig?

Mvh

Tom F

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Tom

Konto 3300 er en passende konto for å registrere denne typen kostander.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Tfo
CONTRIBUTOR ***

av Tfo

Hei

Vi rapporter på glass, plast og alkoholavgifter for salg av øl. Og ja, det var nok som jeg tenkte feil konto med 3300.

Hilsen

Tom Fossmark

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Tom

Hvilket register rapporterer du?

Konto 3300 Spesielle offentlige avgifter, er nok feil, siden dette er en inntektskonto.

Men for å kunne gi deg riktig konto, trenger jeg å vite hvilken type avgift dette er.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen