Mine områder
Hjelp
distinctinterior
CONTRIBUTOR **

Føring av en faktura for toll og avgift fra FedEx med 2 fly frakbrev

av distinctinterior (Oppdatert ‎24-04-2023 08:39 av Kaj Sjursen Kleveland VISMA )

Hei,

Hvordan å føre en faktura for toll og avgift fra logistics/befrakter med 2 forskellige flyfraktbrev?

Hver flyfraktbrev viser MVA, men en av de står MVA gjelder på 25%. På sluttsummen er det forskjellige MVA%. Er veldig forvirret.

Vennligst se vedlagt av faktura.

På forhånd, takk.

Mvh,

Glenda 

2 SVAR 2
BRamberg
PARTNER

av BRamberg

Hei

Disse flyfraktbrevene er stilet til en privatperson, og kan derfor egentlig ikke bokføres i regnskapet. 

Ser at det er MVA behandling her, og det er derfor spesielt viktig at dette er stilet til selskapet, slik at man kan få fradragsført inngående mva. (hvis mva-registrert)

Bokføringen av disse flyfraktbrevene blir uten mva-fradrag, som derfor må kostnadsføres i sin helhet og totalbeløpet bokføres mot f.eks. konto Debet 4360 Frakt, toll, spedisjon, videresalg

Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting

av Dominik Zyngiel

Hei Glenda,

Utlegg utenfor omfanget av MVA er det som må betales for mva, da dere ikke betalt mva i orginal fakturaen fra leverandøren.

Klareringsadministrasjonsgebyrer er nok gebyrer Fedex tar for å utføre jobben.

MVA på 25% er mva for selve klareringsadministrasjonsgebyrer.

Jeg kan dessverre ikke fortelle hvordan dette skal føres i regnskapet, dette må du nesten høre med en regnskapsfører, eller spørre i spør eksperten.

Jeg setter over spørsmålet ditt til det riktige stedet.

Ha en fin dag videre.

Hilsen

Dominik