Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Mamut Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Føring av forskuddsskatt

Hei.

Ble henvist hit fra faglig forum.

Har fått tilsendt faktura fra Kemneren med utskrevet forskuddsskatt. (automatisk importert i Eaccounting / EHF(?) )

Etter å ha søkt litt rundt, så fant jeg ikke noe særlig om dette her, så det er litt derfor også jeg lager dette innlegget.

Jeg er ganske sikker nå på at denne skal føres debet 2540 og kredit 1920
(har ikke satt meg inn i hvordan det i neste omgang skal føres når endelig skatt foreligger i november)

Det jeg nå "sliter med" siden jeg har integrasjoner på plass så alt kommer inn av seg selv, er å få lov å gjøre det jeg skriver over her.

Den kommer inn som en leverandørfaktura med forhåndsutfylt kredit 2400.
Jeg får lov å føre nye linjer, kredit 1920, og debet 2540.

Men det jeg ikke får lov til er å hverken føre debet 2400 med samme beløp (for å utligne) eller å faktisk fjerne linjen.

Så mitt spørsmål er:

Hvordan skal jeg da føre dette i Eaccounting? 

6 SVAR 6
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Re: Føring av forskuddsskatt

Hei

Det blir 2 billag.

Den kommer inn som en leverandørfaktura med forhåndsutfylt kredit 2400.

Du fører debet 2540, og den blir ståande som leverandørgjeld. (for min del brukar eg alltid kto 2070 til forskuddsskatt)

Når du betaler leverandørfakturaen på vanleg måte får du eit nytt billag debet 2400 kredit 1920

Mvh Hallvard Kolle

Hei Roger

Det er helt korrekt føringen du skriver Kredit 1920 Bankinnskudd og debet konto 2540 Forhåndsskatt.

Det du har betalt i forhåndsskatt i 2017, blir summert opp med skatteberegning for 2017, slik at du skal betale differansen ved neste ligning høsten 2018. Og er ikke forhåndsskatt for 2016.

Siden du får denne fakturaen på EHF, så blir det føring på konto 2400 Leverandørgjeld. og motkonto blir 2540.

Så når denne blir betalt blir det en bankføring, kredit 1920 og Debet 2400.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Slik jeg tolker det da så må man innvolvere leverandørreskontro rett og slett fordi man har EHF aktivert. 

Så lenge man vet det, så er det jo greit Smilefjes glad

Takk for svar!

Hei Roger

Ja det stemmer :-)

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei.

Delte svaret ditt i brukerforum der jeg opprinnelig stilte spørsmålet. (så det kunne være til hjelp for andre med samme spørsmål)

Har du noen kommentar til svar som kom fra en annen bruker der?

I følge skatt øst, er FORHÅNDSSKATT (2540) noe som ikke er i bruk nå. Det var for FLERE år side for A/S

Det er veldig mange småfeil i eAc.

Hei Roger

eAccounitng setter ikke opp noen fast konto i slike tilfeller, så her må den som fører regnskap selv velge konto.

Konto 2540 Forhåndsskatt er en konto i Norsk standard kontoplan, så overrasket over svaret fra Skatt Øst.

I dag er det mange som fører forhåndsskatt, avsatt skatt og utlignet skatt på samme konto. For å slippe å ha 3 kontoer på skatt. Kan være det de mener hos Skatt Øst. Da kan man bruke konto 2510 Betalbar skatt, utlignet.

I norsk Standard kontoplan finnes følgende kontoer for firma skatt:

2500 Betalbar skatt, ikke utlignet 

2510 Betalbar skatt, utlignet 

2540 Forhåndsskatt 

Så kan ikke se at dette er en feil i eAccounitng.  

Skulle det andre ting som er feil i eAccounitng er det viktig at vi får beskjed.

Alle saker som kommer inn enten det er ønsker eller feil bli behandlet. Skulle noe være feil i systemet, så blir feilen rettet omgående.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen