for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Under stiftelsen av selskapet, men før vi hadde fått bankforbindelsen etablert, fikk vi kjøpe noen anleggsmidler vi trengte til en meget gunstig pris. To av eierne la ut for kjøpesummen og frakten. Vi hadde allerede sendt inn papirarbeidet for stiftelse av selskapet og ønsket ikke å begynne å endre på eierandelene eller egenkapitalen der og da. Vi tenkte derfor å bare føre det opp som et rentefritt lån fra eierne. Hva blir riktig føring av dette?
Kan jeg f.eks. opprette en "Konto 2256 Gjeld til eier A" og "Konto 2257 Gjeld til eier B", og føre gjelden dit, med motpost 1920 bankinnskudd? Og deretter føre kjøp av utstyr og frakt mot bankinnskudd, selv om det aldri var noen penger innom kontoen? Eller blir dette helt feil? Jeg ønsker helst å føre det på en slik måte at gjelden til hver enkelt fremgår av regnskapet, dersom det lar seg gjøre.
Løst! Gå til løsning.
Hei Lars
Det er korrekt å opprette en gjelds konto til hver eier som du skrive. Du kan endre tekst på konto 2255, og opprette ny konto 2256. Siden eierene har betalt dette utstyret, så fører du det ikke via konto 1920 bankinnskudd.
Før det slik da det er mer riktig og enklere.
Kredit 2255 Gjeld til eier A
Kredit 2256 Gjeld til eier B
Debet 1xxx Eiendels kontoen for utstyret.
Da sipper du med en føring, samt at beløpet ikke har gått inn og ut av konto 1920 bankinnskudd.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.