Mamut Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Føring av lønn, skatt og arbeidsgiveravgift

Hei

Jeg skal betale ut lønn til meg selv fra mitt firma og har fulgt veiledningen for å gjøre dette i eAccounting, men er usikker på noe av føringen.

Jeg skal ta ut 20 000 i lønn og det skal trekkes skatt av dette beløpet. I tillegg må jeg betale ut Arbeidsgiveravgift. Lønn skal utbetales nå og Skatt samt arbeidsgiveravgift 15. januar.

Lønn til meg utbetalt til min konto: kr. 15 165

Skattetrekskonto som det skal overføres til: kr. 4 835

Arbeidsgiveravgift: kr. 2 835

I veiledningen jeg fikk står det at jeg skal legge inn summen som har gått ut av bank med minus tegn forand! Hvilket beløp er dette? er det 20 000 eller (20 000 - 4835) eller (20 000 + 2835)

Hva skjer når det er bokført? Skal jeg gjøre transaksjoner etter at det er bokført i forhhold til når jeg tar ut lønnen?

I vedlegget har jeg laget et forslag, men er usikker på om dette er riktig. Håper på rask tilbakemelding.

8 SVAR

Re: Føring av lønn, skatt og arbeidsgiveravgift

Hei

Du har dessverre feil i din føring av lønn.

Hvsi du velger bokføringsforslag: Bokføring lønn - grunnlag så skal den se slik ut som jeg har lagt ved bilde av (se bort fra beløp helt til høyre, saldo)

Her har jeg gått ut i fra at du har Feriepenge beregning på 12%.

I tllegg må du overføre skattetrekket til egen skattetrekkskonto. Når du bokfører dette velger Bokføringsforslag: Bokføring lønn - skattetrekk

Kredit 1920 bankinnskudd kr. 4835,-

Debet 1950 bankinnskudd skattetrekk Kr. 4835,-

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR **

Hei igjen

Takk for svar, men for å være helt ærlig så skjønner ikke jeg hvordan jeg skal finne det bildet du viser. Jeg finner ikke frem det Bokføringsforslaget du viser til. Kan du forklare meg veien frem hit......

Andre jeg har snakket med mener at det jeg hadde satt opp ble riktig og der tok jeg jo med beløpet som overføres til skattetrekskonto i et jafs........

PS: Jeg skal ikke sette av feriepenger.

Håper å høre fra deg raskt.

CONTRIBUTOR **

Ingen som svarer meg? MVH Ivar Mjøs

Hei

Beklager sent svar.

Faglig forum er ment for svar på faglige spørsmål, og i utgangspunktet ikke hvordan du benytter systemet. Og i Faglig forum kan vi ha noe lengre svar tid enn på support.

Fint om du kan kontakte support slik at du får god hjelp til å navigere i systemet, og der får du bistand med en gang.

Jeg har satt opp føring av avsettning på feriepenger i mitt forslag.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR **

Hei

Takk for svar. Ja jeg forstår at fagig forum er ment for faglige spørsmål, men når du viser meg en oversikt (bilde) som jeg ikke klarer å finne i Visma eAccounting blir det litt feil at du ikke også kan vise meg hvordan jeg kommer meg dit. Jeg ble henvist fra support til deg....

Ha en fin helg

Ivar

Hei,

Hvordan kan jeg føre lønn i Visma eAccounting (vedlegg - Lønn). Vi har lønnsarbeider som kjører lønn till oss.

Kan jeg føre dette på følgende måte:

K 1920  100 525,00,-

D 5000  100 525,00,- ?

Vi for samme for AGA og forskuddstrekk.

Kan jeg føre AGA på denne måten:

K 1920  29 473,00,-

D 2770 29473,00,-

og forskuddtrekk på denne:

K 1920 62 283,00,-

D 2600  62 283,00,-

Hei Viktorija

Ser de som kjører lønn for deg Bruker Visma Lønn, du må be om konteringsbilag, der er alle kontoer med beløp satt opp med riktig debet og Kredit.

Ut fra de bilagene du har lagt ved kan du ikke føre lønnen, det skal avsettes feriepenger og arbeidsgiveravgift av feriepenger.

Så be om konteringsbilag, så blir det lettere for deg å føre lønnen i eAccounting.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Tusen takk!

Mvh

Viktorija