Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Føring av mobil- og internettutgifter, sjablonbeløp og deling av mva

av Anonymous

Hei!

Jeg har forsåvidt klart for meg reglene for sjablonbeløp til inntekstføring ved privat bruk av mobil og internettilgang ved enkeltpersonforetak.

Men hvordan er det mest praktisk å føre utgiftene fortløpende, og hvilke konti skal brukes for tilbakeføring av sjablonbeløpet for at Næringsoppgaven skal fylles ut riktig? Er det gunstig å splitte mobilutgifter og informasjons-/underholdningstjenester allerede ved føring av utgiftene? Samle både internett og mobil på samme konto, eller lage egne konto til hvert abonnement?

Samtidig skal vel mva strengt tatt fordeles etter en forbruksnøkkel. Hvordan føres dette enklest?

For enkelhets skyld tenker jeg meg at foretaket betaler alle løpende utgifter, og jeg skal skatte for sjablonbeløp på telefon og internett. I tillegg tenker jeg meg en 50/50 deling mellom privat og næring på både telefon og internett, og skal derfor kun ha fradrag for 50% av mva.

Jeg bruker daTax Totaløkonomi.

8 SVAR 8
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja veldig greit å gjøre dette pr. 31.12. og det er riktig behandling av konto om MVA kode. Så da skal alt bli riktig.

Mvh

Jørn

Magdalena111
CONTRIBUTOR *

av Magdalena111

Hei.

Jeg har ikke mye erfaring med Enk. Har jeg forstått riktig om at mann bokfører helle privat faktura på mobil som kostnad til 6900 inkl.moms ila hele året (samt.betaler fakturaer fra bedriftbank?) ..

Deretter forstår jeg det som siste dag i året skal overføres feks halv parten 6900 inkl.moms/6900 med null moms og samtidig sablonbeløpet fra 6900/til 2067 med null moms ?

Og det er helle greia med privat mobil brukt delvis i Enk?

Takk for svar.

Mvh

Magdalena

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det enkleste er å dele fakturaen på 2 kontoer når du fører den.

Eks.

kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 6900 Telefon (mva kode 2 25% inngående mva)

Debet 2067 (denne kontoen er noe du har opprettet selv) men kan også bruke 2060 Privatuttak

Hvis du nå har ført alt på konto 6900 så blir føringen slik av den private delen

eks.

Kredit 6900 telefon 2 000,-

Debet 2067 Kr.  2 500,-

Kredit 2710 Inngående mva høy sats kr. 500,-

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Magdalena111
CONTRIBUTOR *

av Magdalena111

Tusen takk, det hjulpet meg.

Ser ikke  noe jeg kan trykke på som "Godta" som løsning.

mvh

Magdalena

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg prøver på å svare meg selv, fint om jeg får en bekreftelse på om jeg har forstått det riktig.

Tilbakeføring av mva:

Jeg fører telefonkostnaden samlet til 6900 med mva-gr 1. Deretter tar jeg halve beløpet (siden jeg velger å anslå 50% privat) og fører kredit 6900 (mva-gr 1), og samme beløpet debet 6900 (mva-gr 0). Da ser det ut til at avgiftsposteringen stemmer.

Jeg sender mva-oppgjøret slik i kveld, og håper det beste. (Selv om Telenor sin momsspesifikasjon er uforståelig - noe er tydeligvis 0% mva, noe 25% - men summene stemmer ikke overens med noen av summene i oversikten over bruk - heller ikke totalsummen. Håper på at dette er såpass små beløp at det kan passere... Tilbakefører jo uansett i overkant av mva, siden bruk av mobil/bredbånd er mindre enn 50% privat.)

Er det så korrekt at jeg til slutt overfører sjablonbeløpet fra 6900 til 2067, med mva-gr 0? Her tror jeg det ble tull i fjor.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar. Mulig dette er enklere enn jeg tror, men strevde med å få næringsoppgaven riktig i fjor.

Er det riktig å føre kostnadene på 6900 gjennom året, og så overføre sjablonbeløpet fra 6900 til 2067 den 31.12.2013? Jeg regner med at man da skal bruke mva-gruppe 0. Vil Næringsoppgaven da fylles ut korrekt av daTax, eller må jeg korrigere denne selv?

Hvordan tilbakefører jeg mva? Jeg er livredd for å føre noe direkte mot mva-konto 2700/2710, da jeg ser for meg at hele balansen i regnskapet ødelegges. Men det er kanskje det som skal gjøres?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Til og med 2013

Skattepliktig fordel ved arbeidsgivers dekning av utgifter til telefon og internett mv. settes til opptil kr 4 000 og kr 6 000 ved dekning av henholdsvis en og to eller flere kommunikasjonstjenester. Dekning inntil kr 1000 er skattefri. Dekker arbeidstakeren selv deler av kostnadene, skal fordelen reduseres tilsvarende. Se FSFIN §§ 5-12-20, 5-12-21, 5-12-22 og 5-12-23 for mer om reglene rundt elektronisk kommunikasjon.

Fra 2014

Skattepliktig fordel ved arbeidsgivers dekning av utgifter til eletroniske-tjenester (telefoni, bredbånd osv.) settes til kr 4 392 (sjablongbeløpet). Inntektstillegget er likt uansett hvor mange EKOM-tjenester som dekkes, og sjablongmodellen gjelder for både naturalytelse og utgiftsgodtgjørelse. For utgiftsgodtgjørelse skal skattepliktig fordel begrenses til beløpet som er dekket av arbeidsgiver, dersom dekningen er lavere enn sjablongbeløpet. Dekkes fordelen i form av naturalytelse vil skattepliktig fordel per år være kr 4 392 uansett om arbeidsgiver dekker mer eller mindre enn sjablongbeløpet.

I tillegg gis det mulighet for skattefri dekning av fellesfakturerte varer og tjenester samt tilleggstjenester med en samlet verdi på inntil 1 000 kroner per år.

Når det gjelder føring, må du selv velge om du vil ha flere kontoer, for eks. mobil, bredbånd og underholdningstjenester. Men siden du har enkeltpersonforetak, så har du ikke mange bilag i løpet av ett år og god oversikt over dette på fakturaene.

Ved tilbakeføring av MVA, er det kun MVA som skal korrigeres, ikke selve kostnaden, da firmaet betaler hele kostnaden også på privat bruk.

Mvh

Jørn