avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Pål K1
CONTRIBUTOR *

Føring av ny saldobalanse i fusjonerte selskap

av Pål K1

Hei, jeg har fusjonert to selskap - mor og datter - heleiet. Skal sette opp saldobalanse pr 31.12.20202 og har da i morselskapet en post på "aksjer i datterselskap" . Hvordan fører jeg dette beløpet i den nye balansen  som skal være summen av de to balansene?

4 SVAR 4
Pål K1
CONTRIBUTOR *

av Pål K1

og skal da starte med den fusjonerte balansen.

Pål K1
CONTRIBUTOR *

av Pål K1

Hei, det er morselskapet som overtar, og drives videre på dette org nummeret.  jeg skal føre regnskap selv og  skal legge dette inn i e-Account som ny bruker/kunde.

av Jørn Karlsen

Hei

Så du er ny kunde av Visma eAccounting?

2 selskaper som skal samles i ett regnskap.

Da går du til Regnskap - Bilag og nytt bilag

Du oppretter et bilag for hver balanse du skal legge inn. Bruk gjerne bilagstekst: Balanse 31.12.20. Og navnet på de ulike Selskapene. Da får du mer sporbarhet på hva som er lagt inn.

Du må sjekke om regnskapet er avsluttet og årsresultatet i 2020 er ferdig bokført.

Så legger du inn alle kontoene med beløp til Debet og Kredit. Balansen skal gå i null (like stort beløp til debet som kredit) når balansen er lagt inn for hvert selskap.

Du må også opprette en del nye kontoer, slik at du ikke bruker samme konto nr. på eks. bankkontoer og gjeldskontoer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎27-07-2021 11:53 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

For å gi deg et korrekt svar, må jeg ha litt mer informasjon.

Skal videre føre det ene regnskapet (dvs. at det ene selskapet skal fusjonere med det andre. Slik at det ene organisasjon nr. blir videreført?

Eller er det et helt nytt organisasjon nr ?

får it fra at disse selskapene skal fusjonere 31.12.2020?