avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

Føring av privat bil brukt i næring, selvstendig næringsdrivende. Full forvirring

av Beate Einen (Oppdatert ‎17-07-2020 15:23 av Beate Einen )

Totalt forrvirret her. Jeg driver ett lite enkeltmansforetak som kunstner, omsetningen er ikke stor foreløbig.

Jeg bruker privatbil i næring, lite og godt -under 6000 km. Jeg ønsker å føre km godtgjørelse i regnskapet mitt, men synes det er så mange ulike svar der ute.

Jeg forstår at det er flere måter å gjøre dette på, men jeg forstår ikke hva forskjellene utgjør og hva som blir riktig for meg.

Føring i regnskapet:

D7080/ Kredit 2057

D7080/ Kredit 2060

D7100 Kredit 2060/(1920?-tror ikke 1920 er riktig for meg)

Stemmer det også at man bruker to ulike satser avhengig av hvordan man fører dette?

Og så forstår jeg det slik at fradraget også skal føres i post 7080 i næringsoppgaven med tilsvarende beløp ført i post 2057 under egenkapital reduksjon. Stemmer dette? Går ut ifra at det kun er om man velger å bruke alternativ en eler to for føring regnskapet...?

Kan noen forklare meg hva forskjellen er her og hva som blir best praksis for en i min situasjon. Jeg tenker ikke å ta ut beløpet fra firmakonto, men at kjørekostnadene blir innskutte midler/lån fra meg selv...

Blir veldig glad om noen kan forklare dette på en enkel og tydelig måte...er full forvirring når jeg leser de ulike trådene her inne...har brukt uendelig med tid på nettet for å prøve å finne ett klart svar på dette og ser at det er mange som er forvirret

13 SVAR 13
Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Hei igjen Jørn, vi har surret litt med K2057 og skrevet 2075 ett par plasser i de to trådene jeg har postet nylig...jeg har rettet mine innlegg, men dine innlegg ser d ut til at du må korrigere selv...sikkert lurt så vi ikke forvirrer flere her. Takk 😉 Jeg kan/eller du kan? slette denne kommentaren etterpå 🙂

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Vanskelig å følge dine tråder, hvis du går inn og endrer spørsmålene dessverre.

Så det beste er å starte ny henvendelse, eller legge til et spørsmål. Da ser jeg dine spørsmål tydelig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Hei igjen Jørn,

Jeg forstår hva du skriver, men tenkte det var viktig at vi korrigerer de stedene hvor vi feilaktig har skrevet konto 2075 istedenfor 2057. Det begynte med at du skrev feil i din melding i

min tråd nr. 1. «Føring av privat bil brukt i næring, selvstendig næringsdrivende. Full forvirring»

Jeg kopierte dessverre feilen og skrev derfor selv konto 2075 når jeg postet videre i denne tråden og i min nest som heter. «Nytt regnskapsår, enkeltmannsforetak. Overføre 2060 konto til 2050 og hva gjør jeg med 2057?»

Jeg har nå korrigert dette tallet i mine innlegg i disse to trådene så det blir riktig, konto 2057. Kan du korrigere dine så gjør du bare det, -for å unngå at noen misforstår.

En fin dag til deg.

av Jørn Karlsen

Hei

Ingen fare. Lett å skrive feil.

Både konto 2060 og 2057, overfører du til konto 2050 ved årets slutt hvert år.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

FrederikS
VISMA

av FrederikS

Hei, 

For at du skal få fradrag for dette i næringsoppgaven skal dette føres inn på to poster med like beløp. Post 7080 (Bilkostnader, bruk av privat bil i næring) og post 2057 (Fradragsført bruk av privat bil etter sats). 

Hvis du fører regnskapet i Visma eAccounting og bruker skattemodulen kan du bokføre bilaget slik for at dette skal komme i korrekte poster i næringsoppgaven. 

Føring i regnskapet:

Debet 7080 / Kredit 2057 (Må kanskje opprettes i kontoplanen først)

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS

Frederik Sætrang

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen (Oppdatert ‎01-09-2020 14:52 av Beate Einen )

Takk for enkelt svar Fredrik,

Dette er jo helt riktig, men for sånne som meg som må få det inn med teskei, så vil jeg gjerne dele min lærdom som kanskje kan skape litt mindre forvirring for andre i MIN situasjon. Enkeltmannsforetak, kunstner, kjører under 6000 km i året og bruker IKKE bilen til kjøring t/r fast arbeidsplass men kun til annen yrkesreise, (og privat da, men det føres jo ikke heller). Det er mange måter å føre dette på avhengig av hvilken firmaform man har ser det ut til og det er veldig forvirrende å få så mange ulike svar...da hjelper det å forstå bakgrunnen for svaret...Håper dere ikke sletter dette selv om jeg henter litt hjelp fra Fiken...!

https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/5000513506-bilutgifter-enkeltpersonforetak

7080 — Bruk av privat bil i næring

Kilometergodtgjørelse for eier av enkeltpersonforetaks, bruk av privat bil i bedriften:

• Hvis du har kjørt under 6 000 km i året kan du som hovedregel føre en kilometergodtgjørelse på 3,5 kr per km (2020) på denne kontoen. Hvis du for eksempel kjører 100 km i måneden på oppdrag hos kunder i din private bil, kan du føre 350 kr for den måneden. Det er vanlig å føre kilometergodtgjørelsen i regnskapet på siste dato i hver måned, eventuelt summen for hele året med 31.12. som dato.
  • Hvis du har kjørt over 6 000 km i året er det som hovedregel ikke mulig å få kilometergodtgjørelse, men de faktiske bilkostnadene fører du da i regnskapet som kjøp på for eksempel konto 700170217041 og 7051.

Mer informasjon
Se også hjelpeartikkelen Bilutgifter enkeltpersonforetak for mer informasjon om hvordan bruk av privat bil føres i Fiken.

1. Du kjører under 6.000 km pr år (kilometergodtgjørelse)

Dette er den vanligste måten å regnskapsføre utgifter for bilen i enkeltpersonforetak, og kalles bilgodtgjørelse eller kilometergodtgjørelse. Legg inn et fast kronebeløp per kilometer som blir kjørt i jobbsammenheng, og ingen andre utgifter. Du må kunne dokumentere antall kjørte kilometer ved f.eks en kjørebok, et Excel-ark eller en kjøre-app. Dokumentasjonen skal inneholde:

• Dato 
  • Fra/til 
  • Antall kilometer

*i regnskapsprogrammet Fiken gjør de det slik: Du fører kilometergodtgjørelsen ved å gå på Kjøp->Nytt kjøp og velge kontantkjøp mot kostnadskonto "7080 Bruk av privat bil i næring". Under betalingsmåte velger du "Betalt privat / personlig utlegg". Vi anbefaler at du fører dette for hver måned med siste dato i måneden som "fakturadato". Som bilag bruker du dokumentasjonen som viser strekningene du har kjørt.

Satsen for 2020 er 3,50 kr per km. Dette betyr at dersom du for eksempel har kjørt totalt 250 kilometer en måned, så blir regnestykket: 250 kilometer x 3,50 kr = 875 kr.

Takk til Fiken for oppklarende og tydelig informasjon!

I Fiken blir da bilaget automatisk ført K2060/, (privat konto/private midler).  D7080, (bruk av privatbil i næring). Dette er en riktig måte å føre det på, har jeg lest i Visma. I realiteten vil dette si at du «tilfører» firmaet ditt egenkapital tilsvarende det beløpet du fører kilometergodtgjørelse for/beløpet du fører K2060.

Andre anbefaler å føre K2057, (bruk av privatbil i næring), og noen foreslår K2055, (innskutt egenkaptital).

*2057. Velger man dette tror jeg forskjellen er at man da på slutten av året kan se spesifikt hva man har skutt inn av egenkapital i form av bruk av bil i egen næring/

*konto 2055. Innskutt egenkapital. Mange enkeltmannsforetak opererer ikke med konto 2055 men bruker for enkelhets skyld konto 2060 både for innskudd og uttak privat, (til og fra firmakonto), så ser man på slutten av året om man totalt har tilført eller tatt ut midler fra firmaet privat.   

Jeg har kommet frem til at den beste måten for meg er å føre kilometergodtgjørelsen på følgende måte i

Visma Eaccounting:

Opprett manuelt bilag, K2057, (K2060 om ønskelig) mot D7080

Jeg er kunstner/designer og bruker bilen til yrkesreiser, (montering av utstillinger, kjøring til gallerier, kurs etc) og ikke til «arbeidsreise», (som er til og fra fast arbeidsplass). Jeg skal ikke skatte for bruken ettersom jeg ikke bruker bilen til «arbeidsreise» og kjører under 6000 km. (Da fører man annerledes tror jeg…og skal skatte for bruken).

Mange blander inn konto 7100: — Bilgodtgjørelse, oppgavepliktig

Betaling til ansatte for at de bruker sin private bil i jobbsammenheng. Den ansatte kan få utbetalt et beløp på opp til 3,5 kr (2020) per kjørte km uten å måtte betale skatt av det.

Kontoen 7080 brukes for kilometergodtgjørelse til eier i enkeltpersonforetak. ENK kan bare bruke konto 7100 for utbetaling til ansatte og ikke eieren.

Håper at dette kan hjelpe noen!

Hilsen Beate

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Når man søker på nett kan man finne forskjellige svar, og da er det viktig å finne en kilde man kan stole på og at artikkelen er av nyere dato

Kan forstå at mange kan bli forvirret. Derfor har vi i Visma eAccounting dette faglige forumet for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Så kan kontoer og systemet variere noe på hvordan ting gjøres,

Kort oppsummering om hvordan dette gjøres i Visma eAccounting.

Som eier av ENK Enkeltpersonforetak, kan du ta ut bilgodtgjørelse på 6000 km. pr. år.

Og satsen er kr. 3,50

Du må skrive kjørebok for all firmakjøring/tjeneste kjøring

Dato

Fra adresse

Til Adresse

Formål med kjøringen. (kunde du besøker)

Du kan ikke føre opp kilometer for kjøring hjem til fast arbeidssted (ditt kontor/galleri), kun når du besøker firmaer/kunder/gallerier (ikke ditt eget om du har det)

Bokføringen kan gjøres på 2 måter:

Hvis du vil ha utbetalt beløpet blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring

Hvis du ikke ønsker å ta ut beløpet nå, men kan utbetale det senere så blir føringen slik:

Kredit 2060 Privatuttak

Ser noen skriver konto 2057, det blir bare å blande inn flere kontoer.

I tillegg til bilgodtgjørelse, kan du kreve refusjon for faktiske utgifter til Bom, parkering også videre. Der hvor det er mulig bør kvittering legges ved bilaget, (bom slipper vi kvittering) 

Det føres på følgende måte, dersom du utbetaler pengen til deg selv.

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig

Hvis du ikke ønsker å ta ut beløpet nå, men kan utbetale det senere så blir føringen slik:

Kredit 2060 Privatuttak

Debet 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig

Både kilometer og utlegg føres som bankbilag dersom beløpene utbetales, eller manuelt bilag om det ikke utbetales.

Konto 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl., skal du ikke bruke som eier av Enkeltpersonforetak.

Denne kontoen brukes, hvis du har ansatte som får bilgodtgjørelse og rapporteres til myndighetene via

A-melding

Ser du har lagt ved en artikkel vedr. kjøring over 6000 km pr. år.

Da kan du føre faktiske utgifter til bilen.

Det er mer komplekst enn som så. da bør bilen være registrert på ditt selskap, og ikke deg privat.

Håper dette er til hjelp, i faglig forum vil du alltid få svar som kan hjelpe deg og med dagens satser.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Hei igjen Jørn,

Ett siste? spørsmål angående føring av privat bil brukt i næring, selvstendig næringsdrivende ENK.

Du anbefalte meg å føre dette på følgende måte:

Kredit 2060 Privatuttak

Følgende skriver du: "Ser noen skriver konto 2057, det blir bare å blande inn flere kontoer".

Men nå fikk jeg ett nytt svar i tråden min...og med det i tankene så gir det mening å bruke konto 2057 for å få fradrag på skatt i selvangivelsen for disse utgiftene. Stemmer ikke det?

Mvh. Beate Einen.

CONTRIBUTOR ***
Re: Hvordan fører man bruk av privat bil i næring?

Hei

Føring er D 7080 / K 2057

Rettledning til RF-1175 Næringsoppgave 1 for 2019

Post 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring
Hvis det foreligger nøyaktig registrert bilbruk i næring, kan en selvstendig næringsdrivende i et enkeltpersonforetak kreve fradrag for bruk av privatbil inntil 6000 km i virksomheten etter satsene for bilgodtgjørelse. Beløpet skal også føres i post 2057 på side 4. 

Satsene finner du på

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du fører bilkostnadene på konto 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring, da kommer de automatisk opp i resultatregnskapet ditt som kostnad.

Slik at det er konto 7080 som styrer dette og ikke konto 2057

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Tusen takk, igjen! 🙂

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen (Oppdatert ‎02-09-2020 15:51 av Beate Einen )

Hurra!!!! Takk for tydelig, utfyllende svar!!! Dette var det jeg ønsket opprinnelig...og omtrent det samme som jeg sendte dere! Jeg forstår også nå at det er likegreit å føre K2060 mot D7080, så blander man ikke inn flere kontoer som du sier. For nå sitter jeg her med årsavslutning/oppstart til nytt år og lurer på hva jeg skal gjøre med beløpet jeg har på 2057 kontoen min...som ble med over til 2020! Jeg poster ett nytt spørsmål på det...

Takk 🙂

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎02-09-2020 08:50 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Takk

Det er det samme som du har skrevet. så håper det hjelper andre i fremtiden.

Har du nå saldo på konto 2075 i 2020 med inngående balanse fra 2019. så kan du overføre dette beløpet til konto 2060 Privatuttak nå i 2020.

Da står du med kun med saldo på konto 2060.

Det har ingen betydning selv om konto 2057 vært over ført til konto 2050 i 2019. 

Som eier av Enk, så skattes du av resultatet, og ikke hva du tar ut av lønn og bilgodtgjørelse.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen