avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Myrdal
CONTRIBUTOR *

Føring av ref. fra NAV

av Myrdal

Hei

Jeg veit at når man får ref. fra NAV som gjeld syk.penger og arb.avgift

skal føres mot 5800

Men litt usikker på hvordan dette føres mot art 14000?

4 SVAR 4

av Jørn Karlsen

Hei

Det er korrekt, føringen av refundert sykepenger, permisjons penger osv. føres slik i regnskapet:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 5800 Refusjon av sykepenger

Dette reduserer lønnskostnaden i i regnskapet, siden du har betalt lønn utover arbeidsgiver perioden.

I lønn så legger du inn samme beløpet på lønnsart 14000 Refusjon ytelser fra NAV. Beløpet legges inn i minus.

Da blir det beregnet negativ arbeidsgiveravgift, som du også har lagt ut for i forbindelse med utbetaling av lønn til ansatt utover arbeidsgiverperioden. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Myrdal
CONTRIBUTOR *

av Myrdal

Hei igjen 🙂 takk for svaret Jørn. Den er greit å forstårlig, det som er litt usikker på å gjerne vil få bekreftelse fra deg før føre den er:

En får ikke føre inn manuelt på art 14000, da må man opprette lønnslipp for den ansatte som gjelder i samme mnd og dato som ref. gjelder. På lønnslippet skal man velge "Sykepenger refundert av NAV" med minus beløp, da skal man bokføre lønnsslippe og sende "A-melding" til altinn, slik at A7 rapporten blir riktig, når en skal avstemme lønn. kan stemme eller? (Se vedlegget)

Myrdal
CONTRIBUTOR *

av Myrdal

Glemte vedlegget. se her 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det stemmer, dette må gjøres på en lønnsslipp og kjøres i lønn.

Dette ser helt riktig ut.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk Godta som løsning