Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Føring av reiseutgifter

av Anonymous

Hei!

I forbindelse med en jobbreise til messe i utlandet, skal jeg nå føre utgifter for fly, hotell, taxi og mat.

1. På flybillettene kjøpt i Norge fra SAS, kommer ikke mva spesifisert, men står kun slik;

Totalpris: 15 044,-

Skatter, avgifter og tillegg: 5920,-

Skal jeg føre dette på 7140 og selv regne ut mva og trekke fra? Hvor høy er evnt mva på flybilletter?

2. Hotellet er betalt via booking.com og på regningen står beløpet, og mva 10%, oppgitt i euro. Skal jeg trekke fra mva når jeg fører dette, og hvordan regner jeg over kursen?

3. Stemmer det at jeg fører mat i forbindelse med reisen på konto 7140, uten fradrag for mva?

4. Taxi i utlandet står ikke oppført med mva, fører jeg også denne uten mva?

I tillegg lurer jeg på noe annet;

Vi leier et onlinebooking-system fra danmark. Det fungerer litt på samme måte som man har en egen innlogging og brukerkonto på f.eks spotify. Skal jeg trekke fra mva på dette på samme måte som jeg gjør med spotify i og med at det er en tjeneste kjøpt fra utlandet, uten spesifisert mva på fakturaen? I tillegg utgjør deler av disse fakturaene betaling for utsendelse av sms via bookingsystemet, utgjør det noen forskjell på føringen?

Mvh

Fanny Riise-Johansen

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Fanny Riise

Spørsmål 1.

Hvis det ikke står spesifisert MVA på kvitteringen fakturaen, kan du ikke føre fradrag for MVA. 

Sjekk der du bestilte flybiletten om du kan få en regning med spesifisert MVA.

Spørsmål 2.

Hotell betalt i Euro, du må da bruke beløpet som er belastet din konto, da kursen er omregnet og du har blitt belsatet i Norske kroner. Du har ikke MVA fradrag på utenlandske betalinger i utgangspunktet. Men går ut fra at du har betalt til Hotels.com i norge. og da har du fradrag for MVA.

Spørsmål 3.

Det stemmer mat kan du føre på konto 7140, men ikke fradrag for MVA.

Spørsmål 4.

Ja Taxi i utlandet må du også føre uten MVA.

Når det gjelder kjøp av varer og tjenester fra utlandet, har du ikke mva fradrag, med mindre du får en faktura fra speditør, eller tollvesenet på MVA den kan evt. føres direkte mot inngående mva.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg lurer også om fradragsrett for reisekosnader for næringsdrivende.

Vi har bestil reise mgjennom et reisebyrå som ordnet fly , hotell og leie av et møterom.

Alle kostnader kom med momskode 0 , og totalfaktura har moms 0.

Jeg mener at vi har fradragsrett for reisekostnader i forbindelse med salgsmøte for fly og hotell (12%)

Skulle de fakturere oss med de riktige satser slik at vi kunne føre dem i fradrag eller veldeg de selv?

Takk på forhånd

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis det er et Norsk selskap og de er MVA pliktige, skal dere ha faktura med MVA. Så da ville jeg returnert fakturaen og bedt om ny faktura med MVA.

Er det et utenlands selskap skal de ikke legge til MVA på fakturaen.

Så får du MVA fradrag for alle kostnader med unntak av mat og drikke.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen , takk for svaret,

Jeg har fått svar fra reisebyrået som sier at arrangement er i Danmark og dermed er uten mva.

Ikke helt sikker om det stemmer , siden vi har jo mva fradrag på fly som vi bestiller gjennom norsk selskap selv om flyet flyr til utlandet.?!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Er flyet bestilt av norsk selskap så skal de fakturere med MVA og dere får MVA fradrag.

Er Flyet bestilt av utenlands selskap skal det ikke være mva på fakturaen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen