Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Knut_Fjeld
CONTRIBUTOR **

Føring av resultat og utbytte fra tidligere "annen egenkapital"

av Knut_Fjeld

Hei,

I forbindelse med første årsavslutning med utbytte (2019) har jeg et par spørsmål.

Antar at rekkefølgen på se siste bilag er :

1) bokføring av ikke utlignet skatt, (8300/2500)

2) Bokføring av resultat etter skatt (8960/2050)

3) Bokføring av avsatt utbytte (2050/2800).

Kan det føres avsatt utbytte av verdier som står på 2050 fra forrige år (2018), eller kun fra årets resultat etter skatt?

Vil avsatt utbytte påvirke formuesverdien som sakl rapporteres i aksjonærregsiter oppgaven for 2019? 

mvh

Knut

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Føringene dine er korrekt i henhold til kontoer

Når du avsetter utbytte så skal utbytte trekkes fra overskuddet slik at konto 2050 blir kreditert med differansen av  resultat of utbytte,

Utbytte skal føres av årets resultat og evt. tidligere avsatt utbytte som ikke er utbetalt.

Ja utbytte kommer frem på  aksjonærregister oppgaven. Og bli skattepliktig for den som mottar utbytte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Knut_Fjeld
CONTRIBUTOR **

av Knut_Fjeld

Men om det for 2018 ikke ble gjort vedtak om utbytte slik at IB på 2800 = 0,  men det er positiv saldo på 2050, kan deler da av denne saldoen besluttes som ekstrautbytte ifm oppgjør 2019?

Saldo på 2800 pr 31.12.2019 kommer vel først med på AR for 2020, etter at utbytte blir besluttet av Gen.fors og utbyttet blir utbetalt i 2020?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skriver at du har positiv saldo på konto 2050 annen egenkapital.

Da har du med andre ord det vi kaller negativ egenkapital. Mer gjeld enn eiendeler. og kan ikke ta ut utbytte.

2018, er avsluttet år og evt. utbytte må gjøres i 2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Knut_Fjeld
CONTRIBUTOR **

av Knut_Fjeld

Beklager det skulle stå negativ saldo på 2050, altså en positiv egenkapital, og samtidig 0 på 2800 pr 31.12.2018, for det avslutta regnskapsåret 2018.  

Formulerte meg sikkert litt dårlig men spørsmålet var vel egentlig om IB saldoen på 2050 fra tidligere år er tilgjengelig for utbytte, eller om det er begrenset til å ta fra årets resultat (2019) ?

Knut

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

OK, da forstår jeg.

Å skrive kort om beregning av utbytte er ikke så lett. Da beregning av utbytte kan være komplisert.

Legger ed en link til ber informasjon om beregning av utbytte.

Link:

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen