avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ingvild22
CONTRIBUTOR *

Føring av tilbakebetaling av utlegg fra eier

av Ingvild22

Hei,

Skal bokføre tilbakebetaling for et privat utlegg som ble gjort av eier for selskapet (AS) - med privat bankkort. Det ble altså kjøpt noe med privat bankkort som er en kostnad for selskapet.

Blir dette riktig måte å gjøre det på?

Opprette 2 posteringer:

1 postering:

Debet 2255 Gjeld til eier

Kredit 1920 Bankinnskudd

2 postering:

Debet kostnadskonto

Kredit 2255 Gjeld til eier

Isåfall, velger man samme dato for 1 postering som dato for 2 postering (den datoen man betaler eier tilbake)? Eller hvordan føres dette mest mulig oversiktlig?

For 2255 bør vel gå i 0?

3 SVAR 3
Ingvild22
CONTRIBUTOR *

av Ingvild22

Supert, tusen takk.

En siste ting. Vi ble nettopp MVA-registrerte, men utlegget ble både lagt ut for og tilbakebetalt før registreringen. Skal jeg da ta vekk MVA-koden for debetkontoen? Eller skal jeg føre med inngående MVA-sats som ligger automatisk inne i systemet?

av Jørn Karlsen

Hei

Det kommer an på om du søkte om få ettergitt MVA fra oppstartsdato.

Hvis du har fått ettergitt MVA fra oppstartsdato skal du føre med fradrag for MVA.

Hvis du ikke søkte og fått godkjent MVA fra oppstarts dato, skal du føre alle bilag uten MVA fradrag frem til den datoen du ble MVA registrert,

I så fall er det dun bilaget for føringen av kvitteringen som skal føres med MVA fradrag på kostandskontoen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Føringene er riktig, men jeg ville ført det i motsatt rekkefølge, som er mer logisk.

1 postering:

Bruk dato på kvitteringen

Kredit 2255 Gjeld til eier

Debet kostnadskonto

2 postering:

Bruk dato når pengene er gått ut av driftskonto

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2255 Gjeld til eier

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen