for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei. Jeg har ved en feil betalt to fakturaer fra 2019 på nytt igjen i 2020. Beløpene ble tilbakeført senere samme år. Nå står vi oppført med leverandørgjeld tilsvarende beløpene som er tilbakeført. Hvordan kan jeg føre dette for å bli kvitt leverandørgjelden? Jeg har ført transaksjonene på Debet: 1920 - Bankinnskudd, Kredit: 2400 - Leverandørgjeld.
Betalingen til Fjordkraft har to bilag:
Debet 2400 Leverandørgjeld
Kredit 1920 Bankinnskudd
og
Kredit: 2400 Leverandørgjeld
Debet: 6340 Lys, varme
Innbetalingen fra Fjordkraft er ført
Debet: 1920 Bankinnskudd
Kredit; 2400 Leverandørgjeld.
Må jeg da lage enda et bilag og føre det slik, for å nulle denne ut?
Debet 2400 - Leverandørgjeld
Kredit: 6340 Lys, varme
Hei
Det er korrekt. Men det er sperre i systemet på hvor du får føre poster på konto 2400, så du får ikke føre slik:
Debet 2400 - Leverandørgjeld
Kredit: 6340 Lys, varme
Du må først føre beløpet som står på konto 2400 Leverandørgjeld, som betalt mot konto 1900 Kasse
Kredit 1900 Kasse
Og et manuelt bilag slik:
Debet 1900 Kasse
Kredit: 6340 Lys, varme (her skal du ikke føre fradrag for MVA)
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei igjen. Vi har ikke brukt konto 1900 Kasse, men bruker 1920 Bankinnskudd. Kan jeg da føre det som
Kredit 1920 Bankinnskudd
og
Debet 1920: Bankinnskudd
Kredit 6340 Lys, varme?
Hei
Ja det kan du, men har du bankintegrasjon får du ikke føre andre bilag enn hva som kommer fra banken på konto 1920 Bankinnskudd
Jeg syntes det i slike tilfeller er bedre å bruke konto 1900 Kontanter, da er det lett å se at kontoen går i null etter føringene. Det ser du ikke i samme grad på konto som har saldo. eks. 1920.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
Førte du begge betalingene slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Så vil leverkrandøren bli nullet ut, hvis du har ført tilbakebetalingen slik som du beskriver:
Debet 19200 Bankinnskudd
Kredit 2400 Leverandørgjeld
Så du må sjekke hvordan du førte dobbelt betalingen.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.