Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Føring av tilbakebetalt faktura

av Anonymous (Oppdatert ‎01-03-2021 22:19 ( )

Hei. Jeg har ved en feil betalt to fakturaer fra 2019 på nytt igjen i 2020. Beløpene ble tilbakeført senere samme år. Nå står vi oppført med leverandørgjeld tilsvarende beløpene som er tilbakeført. Hvordan kan jeg føre dette for å bli kvitt leverandørgjelden? Jeg har ført transaksjonene på Debet: 1920 - Bankinnskudd, Kredit: 2400 - Leverandørgjeld.

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎02-03-2021 15:57 ( )

Betalingen til Fjordkraft har to bilag:

Debet 2400 Leverandørgjeld

Kredit 1920 Bankinnskudd

og

Kredit: 2400 Leverandørgjeld

Debet: 6340 Lys, varme

Innbetalingen fra Fjordkraft er ført

Debet: 1920 Bankinnskudd

Kredit; 2400 Leverandørgjeld.

Må jeg da lage enda et bilag og føre det slik, for å nulle denne ut?

Debet 2400 - Leverandørgjeld

Kredit: 6340 Lys, varme

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎03-03-2021 07:38 ( )

Hei

Det er korrekt. Men det er sperre i systemet på hvor du får føre poster på konto 2400, så du får ikke føre slik:

Debet 2400 - Leverandørgjeld

Kredit: 6340 Lys, varme

Du må først føre beløpet som står på konto 2400 Leverandørgjeld, som betalt mot konto 1900 Kasse

Kredit 1900 Kasse

Og et manuelt bilag slik:

Debet 1900 Kasse

Kredit: 6340 Lys, varme (her skal du ikke føre fradrag for MVA)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen. Vi har ikke  brukt konto 1900 Kasse, men bruker 1920 Bankinnskudd.  Kan jeg da føre det som

Kredit 1920 Bankinnskudd

og

Debet 1920: Bankinnskudd

Kredit 6340 Lys, varme? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja det kan du, men har du bankintegrasjon får du ikke føre andre bilag enn hva som kommer fra banken på konto 1920 Bankinnskudd

Jeg syntes det i slike tilfeller er bedre å bruke konto 1900 Kontanter, da er det lett å se at kontoen går i null etter føringene. Det ser du ikke i samme grad på konto som har saldo. eks. 1920.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Førte du begge betalingene slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Så vil leverkrandøren bli nullet ut, hvis du har ført tilbakebetalingen slik som du beskriver:

Debet 19200 Bankinnskudd

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Så du må sjekke hvordan du førte dobbelt betalingen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen