avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

Føring av varer brukt til reklamering

av LeenaAM

Hei!

Jeg driver en nettbutikk. Firmaet er AS. Jeg har kjøpt varer fra utlandet og ført varekostnaden til 4400 Fritt Kjøp.

Jeg har nå tatt ut noen varer fra varelageret for å ta bilder av dem for reklamering (sosiale medier og nyhetsbrev etc.).

Jeg har også sendt noen varer til en influencer som hun har da reklamert (verdt mindre enn 1,000 kr).

Skal jeg føre disse mellom 4400 (Kredit) og 7320 (Debit)? Hva med MVA? Jeg var ikke MVA-registrert da varene ble kjøpt, Jeg førte MVA jeg betalte også til 4400. Jeg har siden blitt MVA-registrert og fått MVA tilbakebetalt av Skatteetaten som jeg førte til 2740 Oppgjørskonto MVA (Kredit)

På forhånd takk!

Mvh, 

Leena

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det blir korrekt å føre varer til reklame slik:

Kredit 4390 Beholdningsendring, videresalg eller4400 Fritt kjøp

Debet 7320 Reklamekostnader

Gaver til influencer, fører du på konto 7420 Gaver, fradragsberettigede

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

av LeenaAM

Hei Jørn,

Takk for rask svar. Fører jeg disse inkludert MVA?

Som sagt, firmaet var ikke MVA-registrert da varene ble kjøpt. Jeg førte MVA jeg betalte også til 4400. Jeg har siden blitt MVA-registrert og fått MVA tilbakebetalt av Skatteetaten som jeg førte til 2740 Oppgjørskonto MVA (Kredit)

Mvh,

Leena

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja hvis det er kjøpt inn før dere ble MVA registrert fører dere det inkl. MVA.

Etter at dere er MVA registrert fører dere det eks. MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

av LeenaAM

Hei Jørn,

Det står at beløpet kan ikke overstige 260 kr på konto 7420. Varene jeg sendt er verdt 420,20 kr. Kan jeg føre 260 kr på 7420 og resten på 7430? Eller skal alt føres på 7430?

Mvh,

Leena

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Sjekket opp litt rundt dette med gave til Influenser.

Gaver med skattefradrag er satsen inntil kr. 270,- i 2021.

7420 Gaver, fradragsberettigede, inntil kr. 270,-

7430 Gaver, ikke fradrag, over kr. 270,-

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen