avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Dagny
CONTRIBUTOR *

Føring av varer tatt til eget bruk, fra innkjøpte varer for videresalg.

av Dagny

Hei. Jeg har et enkeltmannsforetak, og fører alle bilag mot 1920.

Jeg har nå satt opp en oversikt med priser på de varene jeg har brukt selv. det er både varer med 15% moms og med 25%.

Er det ok om jeg bare setter opp meg selv som en kunde og så selger varene til meg, at jeg fører opp betalingen?

Har funnet på nettet en som har spurt om noe lignende, og fikk vite at det han foreslo, å føre det slik: 
4300 - Kredit 6590 - Debit, - var riktig.

Vet bare at jeg en gang jeg forsøkte en slik føring, med en konto og motkonto som jeg ellers aldri bruker med mitt opplegg, så ble det masse rot som jeg måtte få dyr hjelp til å ordne opp i.

Alt er så enkelt og greit med alle utgifter som bare føres mot 1920. Og ellers er det salg hvor det jo blir registrert i programmet.

Noe bonus jeg får føres jo på en kredit-konto mot 1920 det også. 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du fører alle betalinger mot 1920 Bankinnskudd. Går ut fra at du fører alle inngående fakturaer som leverandørfaktura, og så fører betalingen etter på. Det er et lovkrav om at alle inngående fakturaer skal føres via leverandørgjeld/leverandørreskontro.

Hvis varer blitt tatt ut til eget bruk i bedriften så kan følgende føring være riktig 4300 - Kredit 6590 - Debit

Men er det til privat bruk, så er det best å fakturere seg selv slik du skriver, for dette salget skal inn som omsetning og det skal betales utgående MVA av denne omsetningen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen