for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg har ett kredittkort jeg kun bruker til firma relaterte kjøp/betalinger.
Hvordan anbefaler dere å føre både selve regningen og billagene i eAccounting? Opprette en "bankkonto" som representerer kreditkortet?
Her gjøres alt fra småkjøp til betaling av levereandørfakturer via nett/paypal.
Løst! Gå til løsning.
Hei Einar
Beklager hvis du opplever å få beskjed om å henvende deg til flere personer.
Ja du bør ikke gjøre om konto 1900 til kredittkort.
Opprett en ny konto i kontoplanen eks. 1520 Kredittkort. (dette er da en konto med fordringer mot kKredittkortselskap.
Så når du mottar beløp fra Kredittkortselskap så fører du Debet bankinnskudd og Kredit på konto 1520 Kredittkort.
Så må du selvsagt føre evt. gebyrer.
Det vil komme utvidet mulighet i eAccounting for kredittkort, men jeg kan dessverre ikke si når.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn,
Da håper jeg dere kan ta en runde på hva som er faglig og hva som er systemteknisk 🙂
Jeg prøvde support først, som oppfølging på en tidligere emaildialog, men ble henvist hit av Tobias Aune fordi spørsmålet mitt var for regnskapsteknisk...
Jeg trenger snarest å få avklart hvordan jeg skal føre alle mine kredittkortbetalte leverandørfakturaer, både regnskapsmessig og teknisk, siden eAccounting ikke støtter tidligere måte jeg gjorde det på.
Spesifikt: Vil det bli misvisende eller skape andre problemer (f.eks. i skattemodulen) å omdøpe/bruke 1900 Kassekonto for kredittkortbetalinger inntil eAccounting evt støtter flere betalingsmåter for lev.fakt? Hvis jeg ikke kan bruke 1900, ser jeg ingen annen måte enn å føre manuelle bet.bilag for disse leverandørfakturaene (slik du fraråder Geir).
Einar
P.S. Enklere håndtering av utenlandsk MVA er jeg enig i at er rent systemteknisk. Jeg la det inn til support som separat spørsmål på mandag.
Hei Achmad
Når du mottar frkturaen fra Kredittkortselskapet, så skal du hefte med kvitteringene som du fikk når du kjøpte varen. Her er MVA spesifisert på kvitteringene.
Du fører det slik:
Kredit 2400 leverandør
Debet på kostandskonto, med mva fradrag.
Lykke til.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei,
Har kjøp varer/tjenester med kredittkort. Hvordan bokføres dette slik at jeg kan dra nytte av MVA fradraget?
Jeg har tenkt å kun betale min. beløpet når jeg mottar faktura fra kredittkort selskapet. Hvordan vil dette bokføres riktig i regnskapet slik at ting er i balanse?
Dette er jo MVA som jeg ellers kunne få bokført direkte om jeg betaler kontant.
Takker for all hjelp
Hei Einar
Dette er et faglig forum, og her får du svar på regnskap og lønnsfaglige spørsmål.
Fint om du kan bruke support til slike spørsmål av system teknisk art.
Du finner support ved å gå gå Spørsmålstegnet øverst i eAccounting, da kommer du til Visma Support panel. Hvor du finner Chat, Skriftelig henvendelse og telefon nr. Her får du raskt svar fra en av våre support konsulenter.
Lykke til.
Med vennlig hilsen
Visma mamut AS
Jørn Karlsen
Hei Geir
Ja kunde og leverandør gir deg oversikt over hva du har solgt og kjøp av alle kunder og leverandører. Det gir deg overiskt over hva kunder skylder deg og du skylder leverandører til en hver tid.
Du skal ikke ha manuele føringer på kunder og leverandører, da vil du fort få differanse.
Med vennlig hilsen
Visma mamut AS
Jørn Karlsen
Hei igjen,
Joda det var til hjelp på en måte, men jeg føler ikke det er den "rette" måten å gjøre det på. Er ikke poenget med leverandørfaktura at jeg skal ha oversikt over fakturaer og hva jeg har kjøpt fra hver enkelt leverandør?
Jeg har løst det med å låse opp for manuell føring på konto 2400, og føre kreditkortregningen manuelt på samme måte som jeg har gjort i daTax i alle år. Da beholder jeg koplingen til leverandøren.
Hei igjen Geir,
Da er jeg med deg her!
Da ville jeg kreditert den fakturaen du allerede har lagt inn, for å så opprette en ny fra kredittkortselskapet som Jørn foreslår lengre opp i tråden. Da legger du bare til den kostnadskontoen du benyttet på den første fakturaen her.
Dersom leverandørfakturaen du krediterer er registrert som betalt, fører du en betaling på kreditnotaen slik at alt går i null. Se gjerne denne guiden for detaljert beskrivelse: http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAc...
Håper dette var til hjelp!
- Emilie
Mulig jeg ikke forklarte meg tydelig nok, men problemet er at jeg har gjort opp en leverandørfaktura (levfakt B) med kreditkortet levfakt B). Jeg får ikke ført betaling av levfakt A son egen linje når jeg legger inn levfakt B.
Håper dette var tydeligere på hva som er problemet.
Hei Geir,
Stemmer som du sier her at konto 2400 er låst for manuell kontering. Konto 2400 er låst til fakturaene som opprettes i programmet. Anbefaler derfor at du oppretter en leverandørfaktura som Jørn foreslo. Dersom du ikke har bankintegrasjon mot DNB, kan du registrere betaling mot bank direkte på denne fakturaen. Dersom du har bankintegrasjon sendes leverandørfakturaen til godkjenning i nettbank, og utbetalingen vil matche seg mot faktura.
Mvh
Emilie Røed - Visma Mamut AS
Takk for kjapt svar.
Jeg får ikke ført betaling mot 2400 på en leverandørfaktura. Konto 2400 er låst for "manuell føring". Kan kun gjøres via "Bankhendelse".
Jeg ser ikke årsaken til at jeg ikke skal kunne gjøre en manuell føring av dette, eller via en levfakt. Tidligere brukte jeg daTax, der kunne man føre direkte på leverandør og kundereskonto, fungerte helt utmerket.
Hei
Jeg ville opprettet en leverandør på kredittkort selskapet, og ført fakturaen mot leverandør, og fordelt kostnadene på de forskjellige kostandskontoene. (sli at du fører alle kvitteringer på et bilag da du får en faktura i måneden.
Så blir det en bank betaling mot leverandør når fakturaen betales.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei Kunne du uddybe dette svar jeg forstår ikke hvordan prosessen er?
Mvh David
Hei
Konto 1900 er kasse konto, men når du selger varer og kunder betaler med kredittkort, så har du en fordring mot kredittkort selskapet, da er konto 1520 mer riktig konto. Det er en fordrings konto. det vil si du har penger tilgode. Bruker du konto 1900 kasse, så vil det si at du har mottatt pengene.
Når du så mottar innbetaling fra kredittkort selskapet så fører du det slik
Debet 1920 Bankinnkudd
Kredit 1520 Kredittkort
Debet 7770 Bank og kortgebyr.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei
Det er fullt mulig å linke opp flere bilder / kvittering til en føring, Bruker du Visma Scanner app eller scanner kvitteringene med en scanner så kan du koble opp alle bildene til en føring.
Har du spørsmål om hvordan dette gjøres, må jeg bed deg kontakte support som svarer på tekniske spørsmål. Spør eksperten, kun er ment for faglige spørsmål innen lønn og regnskap.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.