Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Føring kredittkortregning

av Anonymous

Jeg har ett kredittkort jeg kun bruker til firma relaterte kjøp/betalinger.

Hvordan anbefaler dere å føre både selve regningen og billagene i eAccounting? Opprette en "bankkonto" som representerer kreditkortet?

Her gjøres alt fra småkjøp til betaling av levereandørfakturer via nett/paypal.

17 SVAR 17
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Einar

Beklager hvis du opplever å få beskjed om å henvende deg til flere personer.

Ja du bør ikke gjøre om konto 1900 til kredittkort.

Opprett en ny konto i kontoplanen eks. 1520 Kredittkort. (dette er da en konto med fordringer mot kKredittkortselskap.

Så når du mottar beløp fra Kredittkortselskap så fører du Debet bankinnskudd og Kredit på konto 1520 Kredittkort.

Så må du selvsagt føre evt. gebyrer.

Det vil komme utvidet mulighet i eAccounting for kredittkort, men jeg kan dessverre ikke si når.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn,

Da håper jeg dere kan ta en runde på hva som er faglig og hva som er systemteknisk 🙂

Jeg prøvde support først, som oppfølging på en tidligere emaildialog, men ble henvist hit av Tobias Aune fordi spørsmålet mitt var for regnskapsteknisk...

Jeg trenger snarest å få avklart hvordan jeg skal føre alle mine kredittkortbetalte leverandørfakturaer, både regnskapsmessig og teknisk, siden eAccounting ikke støtter tidligere måte jeg gjorde det på.

Spesifikt: Vil det bli misvisende eller skape andre problemer (f.eks. i skattemodulen) å omdøpe/bruke 1900 Kassekonto for kredittkortbetalinger inntil eAccounting evt støtter flere betalingsmåter for lev.fakt? Hvis jeg ikke kan bruke 1900, ser jeg ingen annen måte enn å føre manuelle bet.bilag for disse leverandørfakturaene (slik du fraråder Geir).

Einar

P.S. Enklere håndtering av utenlandsk MVA er jeg enig i at er rent systemteknisk. Jeg la det inn til support som separat spørsmål på mandag.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Achmad

Når du mottar frkturaen fra Kredittkortselskapet, så skal du hefte med kvitteringene som du fikk når du kjøpte varen. Her er MVA spesifisert på kvitteringene.

Du fører det slik:

Kredit 2400 leverandør

Debet på kostandskonto, med mva fradrag.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Har kjøp varer/tjenester med kredittkort. Hvordan bokføres dette slik at jeg kan dra nytte av MVA fradraget?

Jeg har tenkt å kun betale min. beløpet når jeg mottar faktura fra kredittkort selskapet. Hvordan vil dette bokføres riktig i regnskapet slik at ting er i balanse?

Dette er jo MVA som jeg ellers kunne få bokført direkte om jeg betaler kontant.

Takker for all hjelp

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Einar

Dette er et faglig forum, og her får du svar på regnskap og lønnsfaglige spørsmål.

Fint om du kan bruke support til slike spørsmål av system teknisk art.

Du finner support ved å gå gå Spørsmålstegnet øverst i eAccounting, da kommer du til Visma Support panel. Hvor du finner Chat, Skriftelig henvendelse og telefon nr. Her får du raskt svar fra en av våre support konsulenter.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Geir

Ja kunde og leverandør gir deg oversikt over hva du har solgt og kjøp av alle kunder og leverandører. Det gir deg overiskt over hva kunder skylder deg og du skylder leverandører til en hver tid.

Du skal ikke ha manuele føringer på kunder og leverandører, da vil du fort få differanse.

Med vennlig hilsen

Visma mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Jeg har nettopp byttet til eAccounting. Mye er bra, men jeg sliter med å finne gode løsninger på ting som virker tungvindt, herunder kredittkortbetalinger (og utenlandsk MVA).

De fleste av mine innkjøp er månedlige abonnement på utenlandske datatjenester av ulike slag, som jeg til nå har betalt privat med firmakredittkort, og fått refundert fra firma. Jeg ønsker som Geir å fortsette med å registrere disse kjøpene som Leverandørfakturaer, for å få gode oversikter over leverandørkostnader.
I mitt tidligere system satte jeg opp en egen kontokode for kredittkort, som jeg brukte ved betaling. I eAccounting er jeg tydeligvis låst til å velge mellom kun kassekonto og driftskonto. (Det har tidligere hendt at jeg har betalt større leverandørfakturaer rett fra en sparekonto. Det ser det heller ikke ut til at er rett fram å gjøre lenger).
Siden jeg ikke har noen kontantkasse og dermed heller ikke bruker Kassekonto 1900, kan jeg evt omdøpe denne til en kredittkortkonto, og velge denne når jeg skal registrere at Lev.faktura er betalt med kredittkort? Hvis OK, regner jeg med at jeg fritt kan velge:
- enten å registrere en egen Lev.faktura på kredittkortregningen og betale kredittkortregningen direkte fra firmaet ved å henføre alle lev.fakt. poster til 1900, og bruke andre kostnadskontoer for evt. andre belastninger (som reiseutgifter).
- eller fortsette å overføre pengene til meg for privat betaling av kredittkortregningen. I så fall ser jeg for meg at jeg først flytter saldoen fra 1900 til 2910 Gjeld til eier, for samlet månedlig utbetaling sammen med andre tilgodehavende.
Vil dette fungere greit? Eller håndteres konto1900/Kassekonto på noen bestemt måte i systemet som vil skape problemer?

Relatert: Jeg må også legge til utenlandsk MVA på de fleste lev.fakt, noe jeg i tidligere system kunne gjøre med å taste en automatkode, men som jeg nå tydeligvis manuelt må søke fram 4 kontilinjer for ved hver registrering, og regne ut MVA-beløpet selv... Finnes det en enklere metode? Jeg har sett at jeg kan kopiere en tidligere Faktura, men jeg finner ikke dette valget for leverandørfaktura...
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen,

Joda det var til hjelp på en måte, men jeg føler ikke det er den "rette" måten å gjøre det på. Er ikke poenget med leverandørfaktura at jeg skal ha oversikt over fakturaer og hva jeg har kjøpt fra hver enkelt leverandør?

Jeg har løst det med å låse opp for manuell føring på konto 2400, og føre kreditkortregningen manuelt på samme måte som jeg har gjort i daTax i alle år. Da beholder jeg koplingen til leverandøren.

Godkjent løsning
Emilie Røed
VISMA

av Emilie Røed

Hei igjen Geir,

Da er jeg med deg her!

Da ville jeg kreditert den fakturaen du allerede har lagt inn, for å så opprette en ny fra kredittkortselskapet som Jørn foreslår lengre opp i tråden. Da legger du bare til den kostnadskontoen du benyttet på den første fakturaen her.

Dersom leverandørfakturaen du krediterer er registrert som betalt, fører du en betaling på kreditnotaen slik at alt går i null. Se gjerne denne guiden for detaljert beskrivelse: http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAc...

Håper dette var til hjelp!

- Emilie

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Mulig jeg ikke forklarte meg tydelig nok, men problemet er at jeg har gjort opp en leverandørfaktura (levfakt B) med kreditkortet levfakt B). Jeg får ikke ført betaling av levfakt A son egen linje når jeg legger inn levfakt B.

Håper dette var tydeligere på hva som er problemet.

Godkjent løsning
Emilie Røed
VISMA

av Emilie Røed

Hei Geir,

Stemmer som du sier her at konto 2400 er låst for manuell kontering. Konto 2400 er låst til fakturaene som opprettes i programmet. Anbefaler derfor at du oppretter en leverandørfaktura som Jørn foreslo. Dersom du ikke har bankintegrasjon mot DNB, kan du registrere betaling mot bank direkte på denne fakturaen. Dersom du har bankintegrasjon sendes leverandørfakturaen til godkjenning i nettbank, og utbetalingen vil matche seg mot faktura.

Mvh

Emilie Røed - Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for kjapt svar.

Jeg får ikke ført betaling mot 2400 på en leverandørfaktura. Konto 2400 er låst for "manuell føring". Kan kun gjøres via "Bankhendelse".

Jeg ser ikke årsaken til at jeg ikke skal kunne gjøre en manuell føring av dette, eller via en levfakt. Tidligere brukte jeg daTax, der kunne man føre direkte på leverandør og kundereskonto, fungerte helt utmerket.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg ville opprettet en leverandør på kredittkort selskapet, og ført fakturaen mot leverandør, og fordelt kostnadene på de forskjellige kostandskontoene. (sli at du fører alle kvitteringer på et bilag da du får en faktura i måneden.

Så blir det en bank betaling mot leverandør når fakturaen betales.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Kunne du uddybe dette svar jeg forstår ikke hvordan prosessen er? 

Mvh David 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 1900 er kasse konto, men når du selger varer og kunder betaler med kredittkort, så har du en fordring mot kredittkort selskapet, da er konto 1520 mer riktig konto. Det er en fordrings konto. det vil si du har penger tilgode. Bruker du konto 1900 kasse, så vil det si at du har mottatt pengene.

Når du så mottar innbetaling fra kredittkort selskapet så fører du det slik

Debet 1920 Bankinnkudd

Kredit 1520 Kredittkort

Debet 7770 Bank og kortgebyr.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Hei Jørn

Takk for svaret, men tenker på hvordan jeg linker 15 kvittering som vedlegg til en faktura jeg får fra mitt eika kreditkort. Eika sender meg en faktura til 10000 kr og jeg handlet 15 forskjellige steder.
Jeg har opprettet en leverandør til eika kreditkort og registeret den til konto 2390 uten mva kode. Er det riktig gjort? Hvis ja hvordan kjeder jeg de 15 kvitteringer jeg har til denne eika faktura?

Mvh David
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er fullt mulig å linke opp flere bilder / kvittering til en føring, Bruker du Visma Scanner app eller scanner kvitteringene med en scanner så kan du koble opp alle bildene til en føring.

Har du spørsmål om hvordan dette gjøres, må jeg bed deg kontakte support som svarer på tekniske spørsmål. Spør eksperten, kun er ment for faglige spørsmål innen lønn og regnskap.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen