avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Kaj
CONTRIBUTOR **

Forskudd fra kunder - Nedskriving av Annen kortsiktig gjeld

av Kaj

Hei

Min bedrift selger klippekort til kunder, og på salgstidspunktet registreres dette på konto 2900 Forskudd fra kunder.

2900 Forskudd fra kunder: kredit

1920 Driftskonto: debet

Ved bruk av klipp reduseres Forskudd fra kunder mot Salg av tjenester:

2900 Forskudd fra kunder: Debet

3120 Salg av tjenester, avgiftsfritt: Kredit

Klippekortene har gyldighet på 12 måneder og ikke alle kunder rekker å bruke opp alle klippene. Når klippekortet har utløpt, så bortfaller forpliktelsen overfor kunden, tilsvarende antall ubrukte klipp på klippekortet. Hvordan føres dette i regnskapet? Jeg antar jeg kan debitere konto 2900. Men hvilken konto skal krediteres? Blir det 3120, enda det egentlig ikke er knyttet til salg av en tjeneste. Jeg har også sett på konto i 388x-389x serien. Kan noen av disse benyttes?

Mvh

Kaj

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

De klippene som ikke er brukt skal også føres på samme måte

Debet 2900 Forskudd fra kunder

kredit 3120 Salg av tjenester, avgiftsfritt

Dette er tjenester du har solgt og fått inntekten av, så om kunden ikke bruker det, så er det fortsatt din inntekt. med mindre du betaler tilbake kunden det som ikke er brukt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

K-like
CONTRIBUTOR ***

av K-like

Hei!

Stemmer det at det ikke skal betales mva på ubrukte gavekort?

Leste dette på kontohjelp.no: "Gavekortet selges med en innløsningsfrist på 1 år. Dersom kortet ikke er innløst etter 1 år skal verdien inntektsføres uten mva siden det ikke har foregått noen omsetning av varer eller tjenester." 

De foreslår også bruk av konto 3900 (annen driftsrelatert inntekt), blir dette mer riktig eller kan man like gjerne bruke 3120 som du skriver i ditt tidligere svar? Kanskje greit å ha det på en egen konto hvis det ikke har noe å si.

Blir de riktig med debet 2900 kredit 3900 (eller 3120). På forhånd takk 😃

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du solgte gavekortet så ble det ført slik?

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2900 Forskudd fra kunder

Hvis gavekortet ikke blir brukt og du skal tilbakeføre det for å få det ut av konto 2900 Forskudd fra kunder

Så blir føringen slik:

Debet 2900 Forskudd fra kunder

Kredit konto du normalt bruker på slag med MVA.

( du kan også bruke konto 3900 Andre driftsrelaterte inntekter 25% mva)

Det skal beregnes MVA på tilbakeførte gave kort, hvis du er MVA pliktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

K-like
CONTRIBUTOR ***

av K-like

Hei igjen og takk for svar.

Er du helt sikker på det du sier om at det skal beregnes MVA på utløpte, ikke benyttede gavekort? Jeg har nettopp snakket med skatteetaten og de sier at siden det ikke er omsatt noe, ingen vare eller tjeneste er levert(ingen ytelse levert for mottatt beløp) skal det ikke beregnes MVA.

Såklart skal det inntektsføres siden det er penger mottatt, men altså ikke med MVA virker det som. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

beklager det er riktig, du har ikke omsatt noen varer, så da blir det mest riktig å føre det på konto 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen