avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Forskuddsbetalt utenlandsk faktura

Hei,

Jeg er litt usikker på hvordan skal jeg bokføre forskuddsbetalte utenlandske fakturaer.

Da får jeg faktura, bokfører slik:  D 1480 / K 2400

Ingen mva kode. Jeg skjønner at systemet beregner NOK selv og trenger ikke gjøre noe mer?

8 SVAR 8
Highlighted

Sv: Forskuddsbetalt utenlandsk faktura

Hei

Forskuddsbetalingen fører du slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1480 Forskuddsbetaling til leverandører

Fakturaen fører du slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet kostnadskonto

Så fører du fakturaen som betalt mot konto 1480 Forskuddsbetaling til leverandører

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

jeg fører alle innbetalinger og utbetalinger via kassekreditt konto 23xx. Da må jeg finne ut valutakurs den dagen ble ført utbetaling og beregne beløpet i norske kroner selv?

Highlighted

Hei

Bruker du 2380 Kassekreditt går det like fint som konto 1920.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Jeg skal forklare litt mer:

Vi får faktura på hver forskuddsbetaling. Regnskaps dame  som jobbet før meg, ho registrert første forskuddsbetaling på leverandørs reskontro:

D 2400

K 1480 (forskuddsbetaling til leverandører)

Etter fikk jeg 2 fakturaer til forskuddsbetaling. Om jeg skjønner det riktig, kan jeg registrere på 2 måter: på egen konto i balansen eller på leverandørs reskontro.? Hva er mest riktig?

Highlighted

Hei

Det er flere måter å gjøre dette på.

Du kan registrere forskudd fakturaene slik:

Debet 2400 Leverandørgjeld

Kredit 1480 Forskuddsbetaling til leverandører

Når du får hovedfakturaen må du føre beløpet på konto 1480 Forskuddsbetaling til leverandører, ut av denne kontoen til riktig kostlandskonto. Slik at du får beløpene inn i resultat regnskapet.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Ok, skjønner.

En ting til, første faktura til forskuddsbetaling ble registrert tidligere en vi betalt for det. Så er det en valutadifferanse. Jeg tenkte å kreditere den faktura og bokføre med utbetalings dato

Highlighted

Hei

Beklager sent svar på grunn av sommerferie.

Du skal ikke endre fakturaen, men føre valuta gevinst eller tap.

8060 Valutagevinst (Agio)

8160 Valutatap (Disagio)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Takk, god sommerferie 🙂