for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
Jeg lurte på en ting angående den første mva-meldingen som i mitt tilfelle er for perioden nov/des 2019.
Jeg trodde at Skatteetaten åpnet opp for at man kan oppgi mva for innkjøp gjort i perioden før man ble mva-pliktig (inntil 12 måneder før mva-registreringen om jeg ikke husker feil, og det er jeg godt innenfor, etablert i juli 2019).
Når jeg trykker på ny mva-melding i eAccounting så får jeg opp en melding om at bilag fra og med 1.11. blir tatt med inn i regnestykket. Hvordan skal jeg få tilbake mva gjort for innkjøp før 1.11. da?
Har jeg misforstått noe?
Mvh Rianne
Løst! Gå til løsning.
Hei
Du har i dine innstillinger satt opp MVA 6 terminer i året. og da blir 6 termin nov. og desember.
Du skal ikke føre bilag med MVA før den datoen du er MVA godkjent.
Har du fått ettergitt MVA fra oppstartdato, så skal du korrigere alle bilag og føre med fradrag for MVA, samt etter fakturere dine kunder for mva fra oppstartdato.
I så fall må du sende inn MVA for tidligere terminer.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn,
Takk for svaret ditt, men noe er fortsatt uklart for meg.
Skatteetaten har bedt om en "tilleggsmelding" til den første MVA-meldingen for nov/des '19.
Jeg hadde forsøkt å sende inn mva-melding for jul/aug og sep/okt, men det ble ikke godtatt.
Hvordan genererer jeg en tilleggsmelding i eAccounting? Alternativt en rapport hvor jeg får opp oversikt over inngående og utgående mva for juli-oktober?
Kundene mine er etterfakturert for mva.
Alle utgifter før 1. november er ført inkl mva, fordi jeg visste jeg kom til å bli mva-regisrert innen få måneder.
Hilsen Roanne
Hei
Da å du sende inn en manuell MVA-melding i Altinn for tidligere periode. Da kan du summere alle perioder og legge til tilleggs meldingen i 6 termin.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn,
Jeg har et spørsmål anngående føring av tilbakegående avgiftoppgjør, MVA. Og det du nevner over.
Jeg ble MVA registrert i Juli, og når jeg opprettet første MVA melding ble bare kostnadene fra den perioden registrert over til 2740 oppgjørskontoen. Jeg har dermed fortsatt skyldig MVA "til gode" i 2710 (Inngående MVA). Hvordan fører jeg dette over til 2740? Per nå står det at jeg skylder mer MVA enn det jeg faktisk gjør. Når jeg gjør det manuelt i Alltinn vil det bli riktig der, men da vil det vell fortsatt stå at vi "skylder" MVA i visma dersom vi betaler inn mindre på grunn av balansen?
Takk!
Hei
Du har ikke lov å føre MVA fradrag på innkjøp/kostander før du er blitt MVA registrert.
Så er spørsmålet om du har fått tilbakevirkende MVA oppgjør, slik at du får fradrag for MVA fra oppstartsdato?
I så fall må du avslutte tidligere perioder, hvis du har ført MVA fradrag før du ble MVA registrert.
Da føres eks saldo på 2710 over til konto 2740 Oppgjørskonto.
Så må du manuelt levere MVA melding, hvor du summerer de ulike terminene til en termin for første MVA melding.
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.