avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

espenm
CONTRIBUTOR ***

Første mva-meldingen - skal jeg ta med mva?

av espenm

Jeg har nettopp blitt MVA godkjent nå i januar ettersom jeg i desember har fakturert for over 50.000 kroner.

Slik jeg forstår det må jeg da levere mva melding for nov-des 2017 og eAccounting lager forslag for meg.

Imidlertid er det på denne mva meldingen ingen mva å betale siden jeg fakturerte. 

Faktura som krysset 50.000 har jeg etter jeg ble mva godkjent kreditert og lagd en ny som inkluderer mva nå i januar.

Gjør jeg det riktig om jeg sender den første mva meldingen uten at mva på faktura som krysser 50.000 grensen er med og at mva på denne da kommer med i neste mva melding?

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei  Espen

Hvsi du har fått ettergitt mva fra oppstart, kan du etterfakturere mva til dine kunder, og føre fradrag for alle innkjøp.

Dette må korrigeres, og skulle vært korrigert i riktig periode. Forstår det slik at du har gjort dette i neste periode. 

Da ville jeg sendt inn en mva-melding som viser null. Og legge inn en kommentar at det er gjort korrigeringer på termin 1-2018.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Dan S
CONTRIBUTOR *

av Dan S

Hei,

Jeg passerte 50 000grensen på en faktura pålydende kr 24 000 i 2018. 

I tillegg sendte jeg en faktura til samme kunde senere i 2018 på kr 14 400.

Fulgte altså ikke helt med, men jeg har ikke fakturert ytterligere siden det.

Nå har jeg kreditert den første på kr 24 000. Men ser at jeg må registrere meg i MVAregisteret før jeg kan sende faktura med mva. Eller kan jeg sende den allerede nå?

Hovedspørsmålet er:

Skal jeg legge til 15 % (matmoms) på den nye fakturaen, slik at den blir 24000 + 3600 = 27600?

Kunden betaler da bare mva, ettersom de har betalt 24 000 tidligere.

Eller skal 15% mva inkluderes, slik at totalbeløpet forblir 24000? Dermed betaler kunden mva på 3130,43.

Samme prosedyre med fakturaen på 14 400 også?

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan ikke begynne å legge på mva på dine salg faktura eller kassesalg i henhold til mva loven, før du er mva registrert.

Men kan etter fakturere mva den dagen du er mva registrert.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Dan S
CONTRIBUTOR *

av Dan S

Tusen takk for raskt svar.

Hadde du et svar på nederste del også - dette med eksl eller ink mva?

Hei,

Jeg passerte 50 000grensen på en faktura pålydende kr 24 000 i 2018. 

I tillegg sendte jeg en faktura til samme kunde senere i 2018 på kr 14 400.

Fulgte altså ikke helt med, men jeg har ikke fakturert ytterligere siden det.

Nå har jeg kreditert den første på kr 24 000. Men ser at jeg må registrere meg i MVAregisteret før jeg kan sende faktura med mva. Eller kan jeg sende den allerede nå?

Hovedspørsmålet er:

Skal jeg legge til 15 % (matmoms) på den nye fakturaen, slik at den blir 24000 + 3600 = 27600?

Kunden betaler da bare mva, ettersom de har betalt 24 000 tidligere.

Eller skal 15% mva inkluderes, slik at totalbeløpet forblir 24000? Dermed betaler kunden mva på 3130,43.

Samme prosedyre med fakturaen på 14 400 også?

av Jørn Karlsen

Hei

Mulig jeg glapp på ditt siste spørsmål.

Hvis du ska etterfakturere mva, så kan du legge inn 2 linjer. Produktet uten mva i minus, og med mva i pluss. Da skal det kun være mva som blir å betale for kunden.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

espenm
CONTRIBUTOR ***

av espenm

Takk for det Jørn, har levert mva oppgave nå 🙂

av Jørn Karlsen

Hei Espen

Bare hyggelig. Da skal alt være i orden.

Ha en fin dag.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen