Mine områder
Hjelp
Eirik Myhr
CHAMPION *

Fortolling + forholdsmessig mva

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎05-02-2021 14:35 av Eirik Myhr )

Hei igjen,

Nok et spørsmål om import og forholdsmessig mva fra meg. Denne gangen er det ikke en digital tjeneste kjøpt over nett, men en fysisk vare jeg har fått i posten (skal brukes av bedriften, og ikke videreselges). Da jeg hentet ut varen på posten betalte jeg følgende kvittering til Posten (se vedlegg).

Jeg prøver nå å forstå hvordan dette skal føres. (se vedlegg med screenshot)

A) Linjen "utlagt mva" har jeg forstått skal føres mot inngående mva, konto 2710. Men i og med at jeg har en forholdsmessig mva-sats på 40% her, må jeg vel dele opp dette beløpet. Er det riktig da å sette 40% av beløpet (kr 115,20) mot konto 2710, og de resterende 60% av beløpet (kr 172,80) mot den aktuelle kostnadskontoen (6551)? 

B) Linjen "pris fortolling". Skal denne føres rett mot kostnadskonto 6551, men kan jeg her da bruke mva-kode 02, og programmets egne forholdsmessig mva-funksjon for å regne ut dette riktig?

Tusen takk igjen for all hjelp! 🙂 

9 SVAR 9
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎05-02-2021 15:17 ( )

Hei

Dette er betaling kun for utlagt mva MVA og fortolling og skal ikke føres slik-

Riktig føring blir slik:

Kredit 2060 Privatuttak kr. 437,00

Debet 2710 Inngående MVA høy sats kr. 82,29 

Debet 6551 Datautstyr kr. 205,71 (ingen mva)

Debet 6551 Datautstyr kr. 149,00 Mva kode 02, (med forholdsmessig mva)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen!

Hvordan kommer du fram til tallet 82,29? Er ikke 40% av 288 = 115,20? Eller er det jeg som misforstår regnestykket..?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer, jeg regnet nok feil.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Betyr det at mitt første screenshot blir riktig allikevel? 🙂

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette er ikke enkelt, med import MVA og forholdsmessig MVA.

Men regnet på det en gang til, og ja det stemmer.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen!

Nå har jeg ført dette slik vi fant ut sist, men når jeg prøver å opprette mva-melding for januar-februar, så får jeg beskjed om at det er et avvik i bilaget. Det virker som at eAccounting henger seg opp i at det kun er beløpet på 137,08 som er mva-pliktig salg, og den dermed blir forvirret av resten av den inngående mva'en i bilaget. Så kanskje jeg må føre dette på en annen måte allikevel, eller som to separate bilag...?

Legger ved screenshot av det programmet mener jeg har gjort feil...

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎05-03-2021 08:20 ( )

Hei

Det skal ikke skape feil i a-meldingen på fradrag for inngående MVA. Og her skal du få kr. 127,12 i MV fradrag.

Det er vanskelig å svare på dette uten å se på dette, uten å se inne i ditt regnskap.

Support kan bistå deg. Men ønsker du å å få hjelp inne i systemet kan du bestille en konsulent time, hvor vi logger oss inn i ditt system. og kan bistå deg.

Du kan bestille konsulent time her

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Den er god! Da ser jeg litt an hva jeg gjør. Meget mulig at jeg bestiller en konsulenttime.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎05-03-2021 13:13 ( )

Hei

Beklager, men vanskelig å gi et korrekt svar, uten å se i regnskapet dessverre.

Konsulent timen koster kr. 700,- pr. halvtime. (se bort fra at du kun kan bestille en time)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen