Mine områder
Hjelp
Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

Fradrag for inngående mva når kunde har lagt ut for reparasjon

av Jeanette MH

Hei, 

Jeg fører regnskap for en bruktbilbedrift og sitter med et bilag på en verkstedregning. Dette er en faktura (mva-spesifisert) på en reparasjon på tidligere solgt bil. Bedriften har ikke selv betalt fakturaen, denne har kunden (som kjøpte bilen) betalt for. Bedriften har etterpå tilbakebetalt kunden for verkstedregningen. 

Kan jeg føre dette med inngående mva, slik at bedriften får fradrag?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

For å få MVA fradrag er det noen krav

1)

Faktura / kvittering skal inneholde kjøper firmanavn 

(Visse unntak fra kravet om angivelse av kjøper ved kontantsalg fra detaljist)

2)

Innkjøpet må være knyttet til driften av selskapet

3)

Det må være spesifisert MVA på fakturaen, med grunnlag, sats og utregnet MVA.

Når det gjelder punkt 1, så ville jeg vurdert dette med fradrag for mva. Men viktig at dere da kan dokumentere at denne utgiften er knyttet til bilen dere har solgt, Kjøper Navn, Adresse og konto nr.

Samt hvorfor dere dekker denne kostnaden. Dette burde ikke være noe problem. Legg gjerne ved mailer eller annen dokumentasjon sammen med bilaget.

Det beste i fremtiden er t dere utfører reparasjoner i slike tilfeller, eller at annet bilverksted sender dere faktura.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

av Jeanette MH

Takk! Fakturaen er spesifisert med reg.nummer på bilen, altså samme reg.nummer som er registrert på kundens kontrakt ved kjøp av bilen. Bilen er også registrert som et eget prosjekt i regnskapet (knyttet til reg.nummeret), og vi passer da på at kostnaden føres på prosjektet. I tillegg finner vi kundens navn, adresse og kontonr på både verkstedregningen og refusjonsbilaget (fra bedriften). 

Jeg gir uansett beskjed at fremtidige reparasjoner burde faktureres bedriften, og ikke kunden!

Takk for hjelpen!

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Supert da går det bra.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen