Mine områder
Hjelp
Yexiter
CONTRIBUTOR *

Fradrag pantelån

av Yexiter

Hei, har et pantelån som jeg har før på 2240 som en vanlig banktransaksjon. Ved årsavslutt har jeg ført renter å gebyr fra 2240 til 7770 slik at saldo på 2240 stemmer overens med saldo på lånet. På selvangivelsen ser jeg banken har ført renter på fradrag, blir dette korrekt da mtp fradrag i forhold til skatt?

Driver et ENK. 

3 SVAR 3
Yexiter
CONTRIBUTOR *

av Yexiter

Lånet er på firmaet, på et driftsmiddel. Så syns det var rart det også kom på selvangivelsen. Grunnen til at jeg førte renter i etterkant var for at trekk beløpet ikke var spesifisert før jeg fikk årsoppgaven. Men da blir det mest rett å sette rentene på selvangivelsen i null? Eller finns det en annen konto enn 7770 jeg kan føre de på? 
Forøvrig greit om dere fikk på plass automatisk føring av avskrivning i skattemodulen 😊

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Renter skal føres på 8150 Rentekostander, ikke 7770 Bankgebyrer

Du kan sjekke med Banken, hvorfor de rappoterer lånet og renter på deg privat, når dette står på ditt ENK.

Du må påse at skattemeldingen ikke inneholder dobbelt lån og renter.

Du kan enten velge å legge inn eiendelene og få avskrivninger i Visma eAccounting, da må du også legge inn eiendelene i Skattemodulen.

Eller du legger inn eiendelene i Skattemodulen og avskrivninger håndteres der.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ser du HAr enk, hvis lånet står på deg privat, skal ikke det føres i regnskapet. Heller ikke renter og gebyr.

Det kommer automatisk på din private skattemelding. og fører du det i regnskapet, kommer dette dobbelt.

Står lånet på ditt ENK:

Føres lånet i ditt selskap

Saldo på konto 2240 Pantelån, skal stemme med saldo i Banken.

Normalt belastes renter fra driftskonto, og ikke legges til som gjeld på låne kontoen din.

Renter utgifter skal føres på konto 8150 Rentekostnader kredittinstitusjoner 

Gebyrer fører du på konto 7770 Bank og kortgebyrer

Da får du fradrag for renter og gebyr i regnskapet 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen