for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
1. Når jeg kjøper en vare fra leverandør for videresalg bør jeg da føre fraktkostnadene mot konto 4360?
2. Når jeg så selger denne varen, så betaler kunden vare + frakt. Blir det da korrekt å føre frakten mot konto 6100?
3. Jeg får en faktura eller kvittering i fra fraktselskap, bør så denne frakten gå mot 4360 igjen eller finnes det ett annet alternativ?
Mvh
Morten
Løst! Gå til løsning.
Hei Morten
1.
Nåpr du kjøper inn varer så er konto 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg riktig konto å bokføre kostanden på.
2.
Når du selger varer, skriver du at kunden betaler frakt. er dette du noe fakturerer til kunden, og mottar faktura fra leverandør på . Siden du spør om hvilken konto du skal bokføre denne kostanden på?
I såfall skal du bokføre kostanden på konto 6100 Frakt, transport og forsikring, eller 7300 Salgskostnader.
3.
Det er riktig å bokføre denne kostanden for frakt på innkjøp av varer på konto 4360 Frakt, toll og spedisjon.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei Morten
Når du fører et bilag på konto 4360, skal MVa føres på 2710 Inngående mva.
Konto 2700 er Utgående MVa, som skal brukes når du sender ut faktura.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei,
Når jeg bokfører en kvittering på frakt fra posten så fører jeg den mot konto 4360 og 2710 inngående mva?
Men når jeg bokfører en faktura i manuelt bilag siden den kommer fra ett annet program, så setter jeg frakten på konto 6100, så kommer det automatisk opp konto 2710 på mva, men brude ikke denne vær 2700?
Hilsen
Morten
Hei Morten
Spørsmål 1.
Ja det er korrekt.
Spørsmål 2.
Ja det er korrekt
Spørsmål 3.
Det er korrekt å bruke 4360.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei,
Da tror jeg har blandet konto 4360 og 6100.
Jeg har hittil for det meste importert direkte fra produsenten til kunden. Da mottar jeg kun 1 frakt faktura fra DHL, UPS som henter varen direkte fra produsent i utlandet og leverer den direkte til kunden.
Da har jeg bokført den faktura jeg mottar fra frakt selskapet som 6100.
Selvfølgelig har jeg brukt import mva og følgende regler:
https://community.visma.com/t5/Brukertips/Innkjop-av-varer-fra-utlandet/ta-p/30547
Trenger jeg å rette opp i dette? I såfall hva er feilen? 4360 og 6100 er begge frakt.
Hei Fazia
Ved innkjøp av varer ville jeg bokført fakten på konto 4060 Frakt, toll og spedisjon, råvarer.
Er det mva på denne fakturaen så skal den føres på konto Inngående mva, høy sats.
Jeg vil anbeale deg å flytte beløpene fra konto 6100, da denne ontoen ikke har noe med dine innkjp å gjøre. og du mister litt oversikten iver varekostnaden din. Men resultatet ditt vil ikke endre seg totalt.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn,
Konto 4060 er jo for :
40 Forbruk av råvarer og innkjøpte halvfabrikater
4060 Frakt, toll og spedisjon
Er det ikke mer korrekt å føre på dette??
43 Forbruk av innkjøpte varer for videresalg
4360 Frakt, toll og spedisjon
Ja, jeg så det at resultatet ikke ble feil, men jeg ønsker også å bokføre korrekt konto. Det var mange frakt kontoer i denne konto planen.
Hei Faiza
Disse 2 kontoen er ganske like, og samme resultateffekt.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
i min visma eaccounting kommer det ikke opp 25% momskode på denne kontoen, er det feil?
mvh
Kai
Hei Kai
Hvis det ikke kommer opp mva/mva kode på en konto.
Kan du gå til innstillinger - Kontoplan. Gå inn på kontoen og legge inn riktig mva kode.
Så vil du få riktig mva fradrag.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.