avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AMJO
CONTRIBUTOR ***

Fri telefon

av AMJO

Hei. Når ansatt har fri telefon registreres dette på lønnslipp som følgende?: Elektronisk kommunikasjon ( naturalytelse ) med kr 366,- pr mnd? Hvis man ikke har registrert dette tidligere kan det på neste lønnslipp feks. registrere 366 x 3 = 1.098,- for å komme ajour og deretter fortsette med 366 pr mnd?

Mvh

Anna-Maria

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei Anna- Maria

Bare hyggelig. har du flere spørsmål så er det bare å komme tilbake.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Heidi Elisabeth Antonsen
CONTRIBUTOR **

Hei,

Har en ansatt som har fri telefon, men betaler fakturaene selv.

Har nå mottatt faktura for første halvår og skal føre det i Mamut.

Må jeg føre fakturaene mot 6902 eller kan jeg bare føre bankbilaget på utbetalingen?

Lurer også på hvordan jeg fører fakturaene i lønnssystemet? Jeg har duplisert bilagsart 547 ti 548 og tenker at jeg kan føre fakturaene på denne bilagsarten, men den skal vel ikke innberette, skattelegges, eller ha med aga på den føringen?

Har også en sak der vi har fått utleggstrekk på et enkeltpersonforetak som ikke er reg i lønnssystemet.

Har opprettet foretaket og haket av for selvstendig næringsdrivende og org nr, men vet ikke om det blir riktig.  Lurer også på hvilke konto og bilagsart som brukers her?

Mvh

Heidi

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎26-08-2020 10:00 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Den beste måten å håndtere utbetalingen til han er å gjøre dette via lønn. Det skal innrapporteres i A-meldingen også.

Se bilde av lønnsart jeg har lagt ved.

Da bokføres kostnaden, utbetalingen og det blir innberettet som fri telefon

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Heidi Elisabeth Antonsen
CONTRIBUTOR **

Ser at du ikke har svar på spørsmålet mitt om innleid arbeidskraft.

Håper du kan gi meg en tilbakemelding på dette da det er vanskelig om det bør føres i lønn ihht solidaritetsprinsippet. Hvis du mener at at det må lønnføres så lurer jeg på hvilken balanse og kostdanskonto det føres på i lønn og hvilken bilagsart jeg kan bruke. Vi har ført fakturaene mot 4500.

Mvh'

Heidi

Hei

Beklager

Du skriver utleggstrekk på et enkeltpersonforetak. Du skal ikke håndtere utleggstrekk på andre enn ansatte.

Så bare ring til Namsmannen eller skatteetaten og gi beskjed om at denne personen ikke er ansatt hos deg.

Får du faktura på arbeids dette Enkeltpersonforetaket har utfør for dere, så skal dette ikke utbetales via lønn.

Du skal opprette en leverandør, og krysse av for selvstendig næringsdrivende. Og Org.nr ligger på leverandøren.

Kostnaden på fakturaen bokfører du på konto 4500 Fremmedytelser og underentrepriser

Så skal du sendes inn skjema på utbetalinger til selvstendig næringsdrivende, på skjema RF-1321 til altinn en gang i året. Fristen er 15. februar for forrige år.

Dette skjema finner du under rapporter i Visma eAccounting.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
AMJO
CONTRIBUTOR ***

av AMJO

Hei Jørn.

Flott, takk for svar 🙂

Mvh

Anna-Maria

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Anne - Maria

Ja det kan du fint gjøre, Da kommer du ajour, og får riktig innberetning for hele året.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen