avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Frokost på hotel

Har en kvittering fra en hotelovernatting ifbm en Boligmesse der selve rommet er med 10% Mva og frokost er 25% mva. Skal frokosten føres som 7160, diettkostnad, ikke oppgavepliktig? Og når er det riktig å bruke 6860, møter, kurs, oppgradering etc. Er det kun ifbm med overnatting en bruker 7160?

På forhånd takk

Anita

4 SVAR 4
Highlighted

Re: Frokost på hotel

Hei Anita

Du bokfører hele kostanden på samme konto Men må splitte MVA. slik at du får riktig MVa fradrag.

Du får fradrag for MVA på overnattingen, men ikke på frokost. Det er ikke MVA fradrag for mat til ansatte.

eks.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 6860, møter, kurs, oppgradering etc Overnatting eks. mva og frokost ink. mva.

Debet 2713 Inngående mva, lav sats

MVA beløpene med disse satsene skal være spesifisert på Kvitteringen

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Tusen takk Jørn!

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hva er forresten grunnen til at en skal bruke 6860 istedenfor 7140 på hotelovernattingen? Er det relevant å nevne at vi jobbet på Boligmessen som utstillere, altså ikke var der på besøk eller ifbm kurs og lignende?

Highlighted

Hei Anita

Du må gjerne bruke konto 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig. Det er opp til deg hvor du vil plassere kostanden mellom disse 2 kontoene :-)

Utfallet blir det samme. Grunnen til at jeg foreslo 6860, er fordi du oppga denne kontoen.

Med vennlis hilsen

Visma Mamu AS

Jørn Karlsen