for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei.
Vi har kjøpt noen gaver til forretningsforbindelsene våre, og har forstått det slik at det er mva-fradrag opp til et visst beløp (Kr 260,-?) og ikke mva-fradrag over dette. Er dette riktig? Hvilken konto skal dette føres mot, og er det så enkelt å ikke føre noe mva (altså "Ingen mva kode).
Mvh. Trygve
Løst! Gå til løsning.
Hei Trygve
Gaver under 260 kr. skal bokføres på konto 7420 Gaver, fradragsberettigede. Da får du skattefradrag for dette beløpet i årsoppgjøret,
Gaver over 260 kr. skal bokføres på konto 7430 Gaver, ikke fradrag. Og da får du ikke skattefradrag for dette beløpet i årsoppgjøret.
Hvis du vil ha mva fradrag på gaven, kan ikke prisen overstige kr. 100,-
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei
Hvordan er det om vi gir et gavekort på kr5000 til en kunde som vant konkurranse som mestselger av vår produkt?
Hvordan skal det føres i regnskapet , er det en skatte fradragsberettiget kostnad?
Takk for svar på forhånd
Hei
Denne kostnaden kan du føre på 7420 Gaver, fradragsberettigede, hvis den var til et firma og ikke en privatperson i et firma.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Takk for svaret ,
Lurer på hvorfor denne er skatte fradragberettiget gave , mens det som var spurt over om gaver over kr260 ikke er det ?
Med vennlig hilsen
Narmina Ahmedova
Hei
Grensen for om en gave er fradragsberettiget er kr. 270,-
7420 Gaver, fradragsberettigede
7430 Gaver, ikke fradrag
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Blir en gavekort på kr5 000 som gis til en bedriftskunde i forbindelsen med vunnet konkurranse ikke fradragsberettiget ? eller )
Beklager at jeg spør dobbelt , men fikk ikke helt med meg det.
Med vennlig hilsen
Narmina
Hei
Det stemmer det er ikke fradrag for skatt på denne premien.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.