Mine områder
Hjelp
AAATTT
CONTRIBUTOR **

Har ikke ført som leverandørfaktura. Hvordan korrigere dette?

av AAATTT

Jeg har ikke ført opp mine fakturaer som leverandørfaktura i regnskapet. Har kun bokført feks bompengefaktura som debet på den kontoen og kreditert bankkonto. Nå har jeg ingen på leverandørreskontro. Må jeg føre alt på nytt, eller kan jeg korrigere hver transaksjon? Hvordan gjør  jeg dette?

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Alle inngående fakturaer, skal føres via en leverandør reskontro.

Siden du ikke har gjort dette, ville ikke jeg begynt å korrigere dette, da det blir en veldig omfattende jobb.

Men viktig at du endrer rutinen fra nå, slik at dette blir ført riktig i fremtiden.

Regnskapet ditt er riktig selv om dette ikke er ført via leverandør reskontro, men endre rutinen fra nå.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Blir ikke regnskapet feil om jeg ikke har noe på leverandørreskontro? Hva om jeg får kontroll og må fremlegge den, og så er det ikke noe der? Det er ikke så mange transaksjoner jeg har, så jeg kan korrigere det. Hvordan gjør jeg det? Og hvordan fører jeg ting som leverandørreskontro i fremtiden?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis alle fakturaer er betalt pr. 31.12. så skal ikke dette være noe problem. Så lenge du endrer rutinene.

Men du må gjerne korrigere dette. Da må du føre tilbake alle bank betalinger. 

Føre alle inngående fakturaer mot leverandørreskontroc. og så føre bank betalingene på nytt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Når man kjøper noe i butikk og får kvittering, så må man ikke føre dette som leverandørfaktura? Da fører man det bare som kjøp med kvittering, og disse leverandørene kommer ikke på leverandørreskontroen? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er helt korrekt.

Men hvis dette er et sted hvor du gjør veldig mange innkjøp og det blir store beløp, så skal det føres som leverandørpostering.

eks. hvis du er snekker og er innom en og samme byggleverandør/butikk mange ganger hver uke, så bør dette registreres på en leverandør reskontro.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen