avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Honorar (lønn)

av Anonymous

Hei igjen 

eg har forsøkt å henge meg på en tråd som er avsluttet, men det fungerer åpenbart ikke...

Problemstillingen er som følger:

Firma (freelance) utbetaler honorar (lønn) til innleid assistent ifm et konkret oppdrag  Jeg er kommet så langt at jeg skal finne forslag til kostnadstype, og da låser det seg litt. Synes ikke det høres helt rimelig ut å bruke "lønn til ansatte" (5000). På den anen side finner jeg ikke noe fornuftig alternativ. 

Hva foreslår du i dette tilfelle? 

Det hadde vært strålende å få din hjelp her narest mulig.

mvh

Morten

30 SVAR 30
Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Hilde

Bar skik vi ser det skal ikke dette via lønns innberettning.

Ha en fin helg.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Hilde Åse Andresen

Takk for svar, Jørn!

Vi bruker Mamut og kan sende inn RF1321 på ham.

Jeg skal forøvrig sjekke med en annen i Skatteetaten også før jeg gjør noe mhp aga.

mvh Hilde Å. Andresen

Aktiv Veidrift AS

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Hilde

Hvis dette enkelt personforetaket er registrert i Brønnøysund, skal det ikke innrapporteres via Lønn og beregnes skatt og arbeidsgiveravgift.

Men er enkelt personforetaket uten fast adresse (dvs. at han har firma addresse hjemme der han bor og i sin egen bolig uten egen inngang, er dette et enkelt personforetak uten fast addresse) Og skal rapporteres i eget skjema i Altinn RF-1321.

Jeg går ut fra at du bruker Mamut, og da kan du til Kundeoppfølgning - Kontakt - og fanekortet Annen info. Her legger du inn organisasjon nr på leverandøren.

Så går på til fanekortet - Instillinger - Trykk på knappen Leverandør og gå til fanekortet - Reskontro

her krysser du av for at dette er Selvstendig næringsdrivende u/fast forretningssted,

Så går du til Rapporter - Regnskap og  Skriver ut rapporten: Betalinger til selvstendig næringsdrivende,  RF 1321, for 2016

Sjekk om denne er riktig, så skriver du den ut en  gang til og velger da Sendt til Altnn.

For å være på den sikre siden vile jeg sjekket opp dette med Skatteetaten en gang til, jeg mener du har fått feil svar og skal rapportere dette i RF-1321. Så sant hans firma er registrert i Brønnøysund registeret,

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Hilde Åse Andresen

Hei Jørn,

Vi har hatt en innleid maskinfører i nov-des.2016 som har fakturert oss fra et enkeltmannsforetak for mer enn kr.50.000,- i 2016. Han har fakturert oss uten mva siden han hadde søkt, men ikke blitt momsregistert ennå, og vi har derfor ventet på at han skulle bli registrert. Siste faktura har fakturadato i 2017, men jobben er utført i des.2016.

Vi har i dag fått brev fra Skatteetaten om at vedkommende ble nektet momsregistrering, og at vi derfor må innberette som lønn og betale aga på beløpet.

1. Kan vi inberette alt på 2017 siden 2016 nå er opp og avgjort, eller må vi korrigere siste amelding for 2016?

2. Hvis vi må korrigere 2016 ameldinger: Siden all jobb er utført i 2016, er det når jobben er gjort som er styrende for innberetningen eller må vi splitte innberetning ifht fakturadatoene hans, eller evnt. ifht. når utbetalingene av fakturaene er gjort ?

3. Må vi beregne og betale feriepenger til ham også, eller kan vi unngå det ved å bruke honorar som lønnsart?

Med vennlgi hilsen

Hilde Å. Andresen

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Finn

Lønn i eAccounitng er satt opp slik at det skal være enkelt og ikke skal kunne gjøre feil.

Derfor må man ha virksomhets nr. som alle skal ha. Alle ansatte skal registreres som ansatte på virksomhets nr. og ikke Organisasjons nr. i følge A-meldingsloven.

Så at det er mulig å innrapportere ansatte på organisasjon nr. i Mamut skulle ikke vært mulig.

Lønn i eAccounitng er en enkel lønnsverjson og ment som det, så kommer det snart en fullverdig lønnsmodul, som kan brukes i sammenheng med eAccounting for de har som mer omfattende lønn.

Beklager dette

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Finn Sjuve

Hva med at dere gjør Visma eAccounting til et fullverdig produkt som vi kan benytte?

Godkjent løsning
VISMA

av Mette Nyborg

Hei

Visma eAccounting støtter dessverre ikke innsending av A-melding uten virksomhetsnummer.

Alternativ løsning blir da enten å benytte et annet program for innsending av A-melding eller innrapportering manuelt i Altinn.

Du er selvfølgelig alltid velkommen til å kontakte vår salgsavdeling slik at de kan være behjelpelige med å finne en løsning som passer bedre for deg.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Mette Nyborg 

CONTRIBUTOR *

av Finn Sjuve

Jeg bruker så vidt jeg vet Visma eAccounting. Hva gjør jeg da? Jeg har nå brukt ca. 2 timer på venting i telefonen først til Brønnøysund og deretter til Skatteetaten. Brønnøysund kan ikke tildele min virksomhet Virksomhetsnummer. Skatteetaten sier at det er mulig å innrapportere til dem uten å ha Virksomhetsnummer og at dette må løses av min programvareleverandør. Hva gjør jeg/dere?

Godkjent løsning
VISMA

av Mette Nyborg

Hei Finn

Hvis du benytter programmet Mamut Business Software for innrapportering av A-melding, så er der ikke noget krav om at du må angive et virksomhetsnummer.

Da holder det, at du går til Vis – Innstillinger – Firma – Firmainnstillinger – Økonomi/Land og angiver ditt organisasjonsnummer.

Systemet vil da innsende A-meldingen direkte på organisasjonsnummeret.

Benytter du derimod Visma eAccounting, så er det et krav at du angiver virksomhetsnummer, og der finnes dessverre ikke nogen alternativt løsning på det.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Mette Nyborg

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Finn

Jeg sender din henvendelse til teknisk support hos oss, så vil du høre fra de.

Det er helt riktig som Mone skriver, så anbefaler deg å kontakte Brønnøysund.

Dette er et forum for spørsmål i lover og regler innen lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

av Mone Nielsen1

Jeg er sikker på at du får hjelp, om du tar en telefon til Brønnøysundregistrene.

Alle som utbetaler ytelser i form av lønn/honorar må ha/få et virksomhetsnummer for å innberette slike ytelser til A-ordningen.

CONTRIBUTOR *

av Finn Sjuve

Nei, det stemmer ikke at alle har et Virksomhetsnummer, vi har et org.nummer men det holder ikke for Mamut Lønn, de krever et Virksomhetsnummer. Vårt "firma" er en forening med regnskapsplikt og ettersom vi ikke har noen ansatte så ble vi ikke tildelt et Virksomhetsnummer ved etablering. Jeg har forsøkt via Brønnøysund å få et Virksomhetsnummer, men de alternativene som listes opp der passer ikke for vår virksomhet og stopper meg i registreringen. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke kan få support i denne saken her og søker derfor andre løsninger.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Finn

Alle firmaer har et virksomhets nr. Har du gjort noen endringer på innstillinger og virksomhets nr underveis. Så vil dette skape problemer.

Må be deg kontakte support som bistår med tekniske spørsmål i ditt system.

Dette er et faglig forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Finn Sjuve

Takk for raskt svar Jørn. Jeg stoppes foreløpig i Mamut lønn fordi virksomheten vår ikke har Virksomhetsnummer. Har du en vei for meg rundt det?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Finn

Ja det bør du gjøre i Mamut Lønnssystem. Siden styrehonorar også skal innrapporteres i A-melding.

det er også Skattetrekk av dette samt arbeidsgoveravgift.

Alternativt kan du utbetale og beregne Skatt og Arbeidsgiveravgift manuelt, og sende en manuel A-melding direkte i Altinn.

Men det fraråder vi alle å gjøre, da dette ofte skaper problemer på sikt.

Viktig er da at du legger inn riktig ansattopplysninger, slik at du får igjennom en korrekt A-melding.

Har du behov for bistand i Mamut lønn, ber jeg deg ta kontakt med Mamut Support som bistår med tekniske spørsmål i Mamut.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Finn Sjuve

Jeg henger meg på her med et beslektet spørsmål. Vi er en bilforhandlerforening og jeg skal nå utbetale styrehonorarer for 2016. Vi har ingen ansatte og styrehonorarer blir den eneste lønnsrelaterte utbetalingen hvert år. Må jeg gjøre dette via Mamuts lønnssystem eller kan det gjøres på en enklere måte?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Linda

Bare hyggelig å kunne hjelpe.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CHAMPION *

av Linda Ekstrøm

Flott tusen takk! 🙂

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Linda

Jo det er flere muligheter, er denne personen selvstendig næringsdrivende, kan han sende faktura, og da skal det ikke innberettes som lønn.

Men utbetales lønn og/eller kilometer godtgjørelse, skal dette innrapporteres i A-melding på denne personen.

Grensen for oppgaveplikt for et vanlig selskap er lønn inntil kr. 1000,- pr. år. Så alt over dette skal innrapporteres på den ansatte, i tillegg skal all kilometer godtgjørelse innrapporteres.

Minner også om at Statens satser for 2017, er kr. 4,10. Av disse er kr 3,50 skatte og avgiftsfritt (men skal innrapporteres, Og differansen på kr. 0,60 er trekkpliktig og arbeidsgiveravgifts pliktig.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CHAMPION *

av Linda Ekstrøm

Ja takk for svar.

Er klar over det med å leie inn fra firma eller selvstendig næringsdrivende.

Så det er altså ingen annen måte å betale en privatperson for 1 oppdrag sålenge de skal ha kjøregodtgjørelse?

Kan ikke gjøres som honorar som beskrevet over, eller personen sende regning for oppdraget som privatperson?

For dette er ikke mulig om de skal ha kjøregodtgjørelse, ikke sant?

Har jeg forstått rett da?

Linda