avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Petter Haram
CONTRIBUTOR ***

Hva kan utgiftsføres i ENK

av Petter Haram

Situasjonen er denne:

- ENK-foretag innen baking og catering som drives av kone, i ektefelles bolig (kjøkken)

- Ektefelle (mannen) har særeie i bolig.

I denne forbindelse så går stekeovn, oppvaskmaskin, frysere og kjøl til ENK (krav om egne) og andre kjøkkenmaskiner jevnt og trutt hele arbeidsdagen (fra 8-16). I tillegg er det så mye restavfall at man har måttet ha dobbelt abonnent på renovasjon. Driften medfører økt bruk av elektrisitet og vann (kommunale avgifter).

Spørsmålet: Hva kan føres av utgifter på selve ENK? Og hvordan bør dette gjøres rent praktisk med tanke på føring i regnskapet?

Tilleggsinfo:

- Alle regninger som strøm og kommunale avgifter er adressert til i ektefelles (mannens) navn. 

- Husleie er ikke noe ønske/mulighet til å ta og er ikke tema for denne tråden.

- Det er ikke noe ønske om å "tjene" på dette fra huseier, KUN ha inndekning for utgifter som har oppstått og som nødvendigvis oppstår i ENK dersom man skal kunne ha drift. Uten strøm og vann vil man ikke kunne drive, så man kan si at dette er utgifter til inntekts ervervelse. 

- Over de siste 5 årene så har det "blitt oppbrukt" 3 stekeovner, 2 ventilatorer, 2 oppvaskmaskiner og en rekke kjøkkenmaskiner. Dette er som forventet med proff bruk av utstyr ment for husholdninger og i det siste tilfellet ved kjøp av ny stekeovn, ble denne tatt over driften i ENK.

3 SVAR 3
Petter Haram
CONTRIBUTOR ***

av Petter Haram

Hva med det at vi har måttet bestille dobbelt opp på renovasjon, selvfølgelig dyrere, som en ren konsekvens av økt restavfall fra enk? Denne regningen kommer i huseiers navn.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du kan dokumentere denne doble kostanden som følge av driften kan du føre den delen som er dobbelt i regnskapet.

Får du bokettersyn, må du kunne vise til hvorfor denne kostanden er ført i firmaregnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Siden din kone har driften i privat bolig er det dessverre ikke mye som kan trekkes fra i regnskapet.

Dere kan ikke føre kostander for strøm eller vann.

Jeg skjønner dine ønsker om få dekket de faktiske utgiftene, eks. strøm, vann osv. 

Men det er ikke lov å gjøre fradrag for i egen bolig. 

Hadde dere hatt egne lokaler i huset. men egen strømmåler så kunne det vært mulig.

Derimot kjøkken maskiner osv, ville jeg ført som fradrag i regnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen