avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Denhjelpendeånd
CONTRIBUTOR *

Hvilke motkonto for deling av innskudd for en donasjonsbasert samling.

av Denhjelpendeånd

Hei

På siden av min bedrift holder jeg ukentlig en donasjonsbasert samling hvor vi synger og lager musikk.

Jeg har opprettet en motkonto for alle donasjoner "avgiftsfri"  3111 Lydhealing.

30prosent går til leie av lokale 6300, men siste 30prosent skal jeg dele med en venn.

Hvilke konto kan jeg bruke/opprette for dele det beløpet?

Mvh

Ole MArius

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Da må jeg spørre har dette noe med ditt selskap å gjøre ?

Hvis ikke skal det ikke føres i regnskapet.

Hvis det gjelder selskap, så må din venn skatte av de 30% han skal ha ut.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Denhjelpendeånd
CONTRIBUTOR *

av Denhjelpendeånd

Hei

Ja i grunn har det jo det, jeg har registrert meg som både rørlegger og "healer" som går under alternativ behandling.

Men kanskje du kan svare på det en gang for alle om det fortsatt blir momsfritt for slikt selvom selskapet er mva reg pga rørlegger delen?

Nå som jeg er godt igang har jeg vurdert heller reg enda ett foretak for dele de opp...Kanskje det er bedre men trodde det kunne gå fint slik. 

av Jørn Karlsen

Hei

Rørlegger må MVA registrere seg når de passerer kr. 50 000,- i omsetning.

"healer", vil ikke bli MVA registeret, da det ikke er MVA på denne typen tjenester.

OM du vil splitte dette i  selskap må du selv vurdere, men har du større omsetning på MVA fritt, vil du komme i en situasjon med Forholdsmessig MVA, du får da ikke MVA på det du kjøper inn som gjelder "healer". Eller om du har husleie med MVA og lokalene brukers i begge deler, får du delvis MVA fradrag.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Denhjelpendeånd
CONTRIBUTOR *

av Denhjelpendeånd

Vet ikke det er fortsatt uklart for meg hvilke motkonto som kan brukes for at jeg overfører det beløpet jeg skyldte hun jeg samarbeider med?

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du betaler hele husleien, så fører du hele beløpet på konto 6300 Leie lokaler

Så må han enten innbetale deg, eller du sende han en faktura, og inntekten kan du føre på samme konto 6300 Leie lokaler.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen