Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvilken MVA-kode i Mamut brukes her til "Reversed Charge"?

av Anonymous

Vi har noen reklametjenester fra bl.a. Google som vi må få bokført riktig. 

Hvilken konkret mva-kode skal benyttes for bilagsregistrering av reklametjeneste  (kjøp annonseplass)? Vår revisor kaller koden for "Reversed Charge", men jeg har problemer med å identifisere den riktige norske koden for dette.

I tillegg er det slik at vårt firma er Mva-registrert  ... men i dag er all vår omsetning utenfor mva-området da vi leverer undervisningstjenester.  Har dette betydning for hvilken mva-kode som skal benyttes i tilfellet nevnt ovenfor?

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Vil tro dette er snakk om innkjøp av tjenester fra utland. Da skal man som mva pliktig legge inn konto 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland i tillegg til kostlandskontoen. og sette beløpet til debet. Så regner systemet selv ut import mva.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎05-06-2018 08:32 ( )

Kan her se at vi allerede har konto 2745 i kontoplanen under navnet "Grunnlag 1 tjenester utlandet".

Det jeg ennå ikke helt ser er hvilken mva-kode jeg bør bruke ... og om dette MÅ angis konkret på KONTOPLAN-nivå ... eller om dette kan gjøres i BILAGSREGISTRERING? Her er skjermbildet av konto for reklamekostnad som er hva saken i dette tilfellet handler om (trykk lenken til bildet):

Kontoplan - 7320 Reklamekostnader

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du bokfører da slik:

Kredit 2400 Lvererandørgjeld eks kr. 1000,-

Debet 7320 Reklamekostnader (ingen mva kode, slett koden og la feltet være blankt) eks. kr. 1000,-

Debet 2745 Grunnlag 1 tjenester utlandet eks. kr 1000,-

Så kommer det opp 3 linjer med import beregningen av mva.

Konto 2745 er riktig satt opp for å beregne import mva.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Flott, takk ... akkurat det jeg lurte på. Tusen takk for hjelpen 🙂 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ingar

Bare hyggelig, lykke til.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Oppdaget noe nå i ettertid som jeg ble veldig bekymret for, om hvordan få dette riktig nå.

Som jeg nevnte innledningsvis i min tråd, så er vår omsetning definert som utenfor mva-området - da vi bedriver undervisningstjenester. At vi er mva-registrert skyldes andre typer inntekter (bi-inntekter) vi hadde i 2017 - men ikke noe ennå av dette i 2018.

Aller først:  når jeg tastet konto 7320 (uten mva-kode) og deretter mva-konto 2745 direkte - kom det ikke noen ekstra linjer i bilagsbildet. Derimot, da jeg brukte mva-kode 20 ("Import tjeneste, innenfor EU") på konto 7320 fikk jeg disse ekstra linjene. Da kom import-momsen med på post nr. 12 i Mva-oppgaven.

Det andre (mest bekymring for😞  I og med at vi ikke får fradrag for inngående mva, ble det kluss med mva-oppgaven i Mamut etterpå - hvor post nr. 17 (fradrag inng.mva) automatisk ble utfylt som følge av posteringen ovenfor. Da ble vel dette helt feil, og jeg så ikke dette før det var for seint. 

Hva må jeg gjøre for å rette opp mva-oppgaven? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis dere er mva registret skal du føre import mva, og import mva går bra i null.

Er du ikke mva registrert vil du motta en faktura fra speditør på mva, og denne skal da føres direkte mot kostlandskonto. Der du bokførte kostnaden.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen