for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei, jeg innbetalte skattetrekk i 2020, som ble overført til myndighetene i 2021.
Hvilken konto avstemmer jeg skattetrekkskontoen mot?
Mvh, Sissel
Løst! Gå til løsning.
Hei
Konto 1950 Skattetrekkkonto avstemmes mot kontoutdrag fra banken.
Så skal konto 2600 Forskuddstrekk, ha samme konto til kredit som konto 1950 Skattetrekkkonto
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei
Skattetrekkkonto 1950 Bankinnskudd for skattetrekk, avstemmes mot kontoutskrift fra banken pr. 31.12.20.
Så skal du ha samme saldo på konto 2600 Forskuddstrekk men til Kredit
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Jeg fører Visma regnskap for første gang og lurer bare på om jeg trykker på Avstem på banktransaksjonen jeg har lagt som innskudd Debet på 1950 i Visma fra bankutskrift, og velger 2600 Skattetrekk som motkonto til Kredit? Beklager at jeg maser om "selvsagte ting", men må igjennom alt en gang før jeg klarer meg selv 🙂
Oppøysning: Jeg kjørte lønna til en ansatt, laget lønnsslipp, betalte ut nettolønn og la inn skattetrekket på skattetrekkskonto i november.
Hei
Det er riktig føring når du betaler Forskuddstrekk
Kredit 1950 Skattetrekkkonto
Debet 2600 Skattetrekk
Utbetaling av lønna bokføres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2930 Skyldig lønn
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Det er innskuddet på skattetrekkskontoen jeg må avstemme først. Blir det motsatt:
Debet 1950 Skattetrekkkonto
Kredit 2600 Skattetrekk
Hei
Først overfører du penger til Skattetrekkkontoen ved lønns kjøring
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 1950 Skattetrekkkonto
Når du betaler Forskuddstrekket annenhver måned føres det slik;
Kredit 1950 Skattetrekkkonto
Debet 2600 Skattetrekk
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Jeg forstår hva du mener, men innskuddet jeg har i 2020 var i november, og ikke betalt til skattevesenet før i 2021. Imens står innskuddet uten å bli avstemt med noe (med orange knapp for Avstem). Skal dette ikke avstemmes før årsavslutning for 2020?
Jeg holder på å forberede årsavslutningen, og dette er den eneste utestående banktransaksjon som ikke er avstemt.
Hei
Bankhendelsen i 2021, avstemmes i 2021.
Konto 1950 har pr. 31.12.20. en saldo og det er riktig.
På konto 2610 har du en saldo med gjeld, som tilsvarer saldo på konto 1950.
Dette r utbetalt pr. 31.12.20. og betalt i 2021.
slik skal det også vises i regnskapet.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.