avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hvordan bokføre betaling av arbeidsgiveravgift?

Jeg bokførte lønn til en ansatt. Det blir da automatisk bokført hva arbeidsgiveravgiften blir på konto 5400 arbeidsgiveravgift. Arbeidsgiveravgiften der står i debet.

Når jeg  bokførte at jeg hadde betalt arbeidsgiveravgiften, så førte jeg den i kredit fra bankkonto og debet på  5400 arbeidsgiveravgift. Skal ikke dette komme i kredit der så det viser at arbeidsgiveravgiften er betalt? Har jeg bokført det på feil konto? Hvordan retter jeg det opp? 

5 SVAR 5
Highlighted

Sv: Hvordan bokføre betaling av arbeidsgiveravgift?

Hei

Når du kjører lønn så fpr du arbeidsgiver avgift til debet på konto 5400, og dette er kostanden.

Samtidig blir arbeidsgveravgift bokført til kredit på konto 2770 Skyldig arbeidsgiver avgift.

Som en gjeld til staten.

Så når du betaler arbeidsgiveravgift skal du føre betalingen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2770 Skyldig arbeidsgiver avgift.

Da går konto 2770 i null og du har da ført betalingen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Henger meg på og spør. Har hatt bokettersyn og har fått økning i arbeidsgiveravgift for 2017 og 2018 med noen kroner. Hvordan fører jeg dette og hvilke konto skal brukes. Skal alt føres på dette året eller hvordan skal det bokføres. 

Highlighted

Hei

Hvis dette gjelder Arbeidsgiver avgift for tidligere år, så føres det slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 5400 Arbeidsgiveravgift

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

OK, men den arbeidsgiveravgiften skulle vært betalt i 2018, betaler jeg nå i år så påvirker det årets resultat, men det må vel være slik. Kan vel ikke gå tilbake å poste den på rett år. 

Highlighted

Hei

Ja, men regnskapsåret 2018 er avsluttet. Derfor må du føre kostnaden nå i 2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen